Ja här kommer nu receptet på Italienskt lantbröd!

 Jag har ett recept på Italienskt lantbröd som jag även använder till pizza, fyllda bröd i olika former och småbaguetter.
Alla fiberdiggare kan ju byta mjöl och pytsa i kli som ni själva vill det går hur bra som helst.
När jag gör lantbröd bakar jag direkt ut 2 avlånga bullar och låter dem jäsa en timme på plåt och sedan skjuts in i ugnen i 15 minuter i 250 graders värme.
Degen räcker till 4 plåtar pizza och då pratar jag om riktigt tunn botten,plåten skiner igenom!
Degen blir knaprigt hård på kanterna och seg under fyllningen, gott tycker jag då.
Hör du till "Panpizzaklubben" och vill ha tjock botten då gör du bara 2 eller 3 pizzor.

1/2 paket jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk salt (lite mindre om du inte vill ha det för salt)
1 1/2 liter vetemjöl

Lös upp jästen i lite av vattnet.
Blanda resten av ingredienserna.
Ska du göra pizza så låt degen jäsa ca 1 timme medan du förbereder fyllningen.

Pissaladeiere (ja min variant då ut och googla om ni vill ha franska orginalet!)
Fyllning till 1 pizza:
8 lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk god olivolja och lite till plåtarna också
2 tsk herbs de provence eller någon annan örtkrydda du gillar
1 burk sardeller ,Zetas på burk tycker jag om
1 dl Kalamataoliver
grillad paprika/soltorkade tomater
babyspenat eller färsk basilika
svartpeppar

Skiva lök och vitlök och låt den svettas och karamelliseras i olivoljan i minst 30 minuter, den får inte brännas.
Tippa i kryddan på slutet. Tryck ur kärnorna ur oliverna och hacka dem.
Ta 1/4 del av degen och tryck ut den på  en väl oljad plåt.
 Jag använder bara fingrarna men ta en kavel om du tycker det är bättre.
 Lägg löken  på pizzabotten och sedan sardeller och oliver.
Grädda i 250 grader högt upp i ugnen 8 -10 minuter.
När den kallnat lite så lägg på paprikan/tomaterna och det gröna.Peppra lite men inget salt!
Pizzan såg bra "deppig" ut när jag tog den ur ugnen så därför ramlade det dit lite rött och grönt som egentligen inte ska vara där.
Men visst äter vi med ögonen? (smakerna kom fram mera när den hade kallnat lite)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0