Karins Kurry Kyckling

(Ja jag vet att kurry stavas med c men jag fick bara lust att skriva med k.)
 Hoppas att ingen jag haft i svenska kommer att läsa på bloggen för jag kommer att skriva fel och även som jag pratar ibland.
Ja så här gjorde jag kycklingen idag.
Det är lagom för 4 personer.

3 st Kycklingfileer
1 burk kokosmjölk
currypasta efter smak , finns ju goda kryddblandningar på påse också.

Nu hade jag lust att göra en egen pasta och det är ju helt fritt att blanda sina kryddor gäller bara att våga !
Har du inte precis de här så testa med egna.
Det här tog jag ,det blev en mild blandning som räckte precis till kycklingen.(tänkte att 2 blir lätt att komma ihåg)

2 tsk hel spiskummin
2 tsk hel koriander
2 tsk brunt senapsfrö
2 tsk bockhornsklöver
2 tsk gurkmeja
2 tsk sweet chili  (ta chiliflakes eller färsk chili om du vill ha lite tryck)
2 stora klyftor vitlök
2 cm bit av färsk ingefära
2 msk fishsauce eller smaka dig fram med vanligt salt
4 msk rapsolja (fick lov att byta ut siffran 2 här för det blev för torrt  ha ha!)

Lägg de 4 första kryddorna i torr panna och rosta tills senapsfröna poppar, men det får inte brännas.
Brukar mortla men idag körde jag allt i bunken som hör till stavmixern, helt perfekt!
Alltså du kör ner allt på listan och kör tills det blir slätt.
 Citron/lime/tamarind hade passat kanonbra men det hade jag inte hemma.
 Kom ihåg att honung alltid är bra att pytsa i om något blivit för starkt.

Koka basmatiris.
Strimla kycklingen fint och fräs försiktigt iolja.
Blanda i curryn eller din köpta pasta/kryddblandning.
Det är smart att smaka sig fram med köpta pastor,en del är starka medan andra är menlösa.
Tippa i en burk kokosmjölk och puttra några minuter tills kycklingen är klar.

2 morötter
2 nävar frysta hariill hyllancots verts
1 klyfta vitlök
1 msk sesamfrön
1-2 msk olja
salt

Peter och Frida  strimlade morötter och wokade dem i oljan med bönor, sesam , vitlök och lite salt.
Det är gott att ha naturell yoghurt och Naanbröd till, nötter,frukter och kanske någon chutney är aldrig fel.
Konsum har goda bröd som smakar vitlök och koriander. Ska testbaka framöver och se vad det blir.
Färsk koriander blir förstås pricken över i.

image13

Kommentarer
Postat av: Frida

Maten var god mamma ;)

2008-04-06 @ 21:40:25
URL: http://Fridawalker.blogg.se
Postat av: Peter

Det var riktigt gott! Nu är jag så inne i ditt bloggande att jag läser den genom mobilen. Haha.

2008-04-06 @ 23:00:16
Postat av: Anna på jobbet

Vad du kan Karin! Du börjar ju bli en riktig datahacker - det måste vara PIM! :)
Den här sidan hamnar genast på mina favoriter...

2008-04-07 @ 18:28:49
Postat av: chiliconkarin

Peter: Bra att du kollar min blogg, kanske gör lite smygreklam för konsums "turkhylla" snart!

Tack Anna! Du som har suttit bredvid mig och datorn på jobbet vet nog att det fattas en hel del datakunskap här!

2008-04-08 @ 22:03:28
URL: http://chiliconkarin.blogg.se
Postat av: Tomas Tolf

Tjena Syster,
jag trodde inte att jag skulle hitta dig på nätet. Det här blir nog en välbesökt plats framöver. Jag blir riktigt hungrig av att se och läsa här.

Lycka till med bloggandet.

Ha det!

2008-04-11 @ 14:56:54
URL: http://www.gracehunters.com
Postat av: chiliconkarin

Tack brorsan!
Trodde aldrig att jag skulle bli både matstörd och bloggnörd heller. Men det här är grymt kul.
Lämna gärna tips!

2008-04-11 @ 20:51:58
URL: http://chiliconkarin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0