Zuleikatårta

Det här är nog den godaste tårta jag vet så när jag hittade en påse nötter  i skafferiet slog jag till.
Ok , det var ju också dagen före min födelsedag men jag brukar normalt inte göra min egen tårta. 


Tårtbotten
100g mandel/nötter (1 1/2 dl)
3 äggvitor
1 dl socker
Smörkräm
3 äggulor
3/4 dl socker
2 dl vispgrädde
50 g smör
2 tsk vaniljsocker
1/2 påse mandelspån/hackad mandel till garnering

Mal mandeln/nötterna.
Kläm fast ett smort bakplåtspapper i en  form med löstagbar botten(,låt det hänga ut bara och riv bort det senare.)
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Blanda mandel och socker och vänd försiktigt ner det i vitorna.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min 175 grader.
Jag brukar låta tårtbotten vara kvar på papperet men stjälp upp den om du tycker det.


Blanda gulorna,socker, grädde och smör helst i en teflonkastrull och tokvispa tills krämen tjocknar.
Det kan ta lite tid och ibland har det hänt att den inte tjocknat för mig och då har jag vispat i lite maizenamjöl.
Men ge inte upp vispningen det brukar tjockna !
Den ska inte koka.Blanda i vaniljsockret när krämen svalnat lite.
Lägg den ljuvliga krämen på mandelbottnen , strö mandel på och spritsa grädde på tårtan.
Den där flagade mandeln finns sällan hos mig och det blir lika gott utan.
Jag brukar ofta dubbla receptet och göra 2 tårtor på en gång men då måste du ha varmluftsugn och sänka temperaturen lite.
Jag kan lova att det inte blir någon tårta över!!!!


image18






Familjen vill inte att jag ska lukta matos!
Tack snälla ni!
image20

Kommentarer
Postat av: Sture

Är säkert god trots nötterna.....men den slår aldrig din hallonpaj!
När jag tänker efterrätt så tänker jag på den......mmmm

2008-04-08 @ 23:04:08
Postat av: chiliconkarin

Bra tips,den kan jag lägga ut framöver.
Ja akta dig för nötterna du!

2008-04-09 @ 09:14:39
URL: http://chiliconkarin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0