Karins fläskfilegratäng med pasta

Vi har haft lite fest här hemma och gästerna har precis åkt hemåt. Nu var det att välja på disk eller blogg och jag tog det roligaste! Jag hade tänkt laga enkelt och ville göra något med fläskfile och pasta men jag hittade inget bra recept så det blev till att tota ihop något eget. Det är kul men nu ikväll blev jag nervös och fick för mig att köttet skulle bli BLÄ men det blev riktigt gott faktiskt.
Här kommer receptet som räcker till 10-12 personer!

3 fläskfileer
2 röda paprikor
2 gula paprikor
1 burk kronärtskockshjärtan
1-2 gröna chili
4 vitlöksklyftor
3 dl soltorkade tomater i småbitar
3 dl hackade kalamataoliver
3 msk tomatpure
3dl grädde
3dl mjölk
3 dl cremefraiche
1 dl buljong från köttet i ugnen
3 msk vetemjöl
2 st  hönsbulj.tärningar
1 dl hackad bladpersilja
1 dl hackad basilika
3 dl stark ost
olja
svartpeppar, salt

Grilla paprikorna i ugnen tills de är riktigt svarta och lägg dom i en plastlåda med lock att kallna.
Bryn fileerna runt om och krydda med salt och peppar.
Låt dom nästan gå klart i ugnen 150° i  ca 25 minuter.
Fräs hackad vitlök,tomater, oliver och tomatpure i lite olja(från tomaterna om dom låg i olja)
Strö på mjölet och tippa sedan i grädde, mjölk, creme fraiche, buljong och tärningar.
Låt såsen puttra lite.
Strö i örtkryddor och smaka av med kryddorna.
Skiva köttet och lägg det i en ugnsform, salta och peppra.(gör inget om det är lite rosa här)
Skala parikorna och dela dom och skockorna i bitar och lägg på köttet.
Hacka chilin och strö över.
Tippa över såsen, strö över ost och gratinera i ugnen 225º tills det blir brunt ca 10-15 min.



Ja det här var innan såsen var på men det fattar ni förstås!
Vi åt pasta, sallad och vitlöksbröd till köttet.


För längesen såg jag Jamie göra en sallad med ruccola, nektariner och mozzarella och det apade jag efter till förrätt.
Jag tog lite vanlig isbergsallad, kallrökt skinka och pumpakärnor  också.
Chili/vitlöksolja, balsamico, timjansalt och peppar hamnade också på fatet.


Till efterrätt hade jag gjort semifreddo, nästan som Leilas recept fast jag ökade på lite och tippade i lite godis för det tyckte jag att vi behövde!
Receptet tog jag 1,5 gång utom med blockchokladen.
Jag tippade i 100g daimkulor och 2 dl nonstop och muscovadosockret trollade jag till med hälften farin och strösocker.
Som om det slisket inte skulle räcka så kokade jag:

CHOKLADSÅS
1 dl vatten
1 dl kakao
1 dl socker
1 dl grädde
2 msk smör
1 nypa salt
Vispa och koka ihop vatten, kakao och socker tills det är tjockt.
Tippa i det övriga och låt det puttra några minuter till.



Nu ska jag lägga mig och sussa!

Kommentarer
Postat av: Anna

Det ser jättejättejättegott ut!!

2008-08-24 @ 07:03:57
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Sara

Vad gott, du är riktigt duktig!

2008-08-24 @ 12:11:38
URL: http://www.medennypasalt.blogspot.com
Postat av: carro

hej karin! idag ska jag försöka göra den där coucousgrejjen med kryddiga korvar i som du brukar göra :) något tips?

2008-08-24 @ 14:46:05
Postat av: KarinW

Det blev gott men man ska ha lite tur också och kanske inte experimentera när man ska ha fest.

Går ju lika bra att göra som en gryta också!



Carro koka couscousen i buljong eller krydda i vattnet. Woka sen bara de grönsaker och korvar du gillar hett och snabbt och blanda ihop. Krydda med vitlök, curry, chili ja vad du har och lite yoghurt eller sweet chilisås till eller blanda ihop båda!

2008-08-24 @ 15:07:54
Postat av: Filibabba

oj så mycket gott!! :D

2008-08-24 @ 15:34:23
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: carolina

den där salladen såg helt undebart god ut, visst är det den som finns med i senaste ELLE Mat & Vin? jättefina färger i gratängen också! :)

2008-08-24 @ 17:19:11
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: carolina

glömde ju kommentera efterrätten. MUMS! nonstop i glass är grejer det :)

2008-08-24 @ 17:20:42
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: KarinW

Carolina: Ingen aning om tidningen(pinsamt har aldrig läst den ens)hinner knappt med BBC food nu sen man börja blogga!

2008-08-24 @ 20:10:16
Postat av: annamaria

Vilka lyckliga gäster du måste ha haft!

2008-08-24 @ 20:25:55
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: KarinW

Gästerna som var här är duktiga på mat allihop men jag tror dom tyckte det var ok!

2008-08-24 @ 22:41:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0