Jag såsar till det rejält...

Jag råkade se att i mitt receptarkiv fanns det bara en ensam tomatsås! Det beror på att jag sparat såserna på samma ställe som själva maten. Tyvärr går det inte att göra såna där tjusiga arkiv på den här bloggen som många andra har. Ja jag kan i allafall inte få till det så nu har jag samlat ihop mina "gamla  såser" i några inlägg.


Wasabisås till varmrökt regnbåge

3,5 dl turkyoghurt
2 tsk wasabi (smaka dig fram)
2 tsk honung
4 hackade myntablad
100g röd stenbitsrom
lite salt

Rör allt utom rommen till en slät sås.
Vänd försiktigt runt rommen när du är nöjd med styrka och sötma i såsen.


Gravlaxsås (1dl)

Jag brukar bara blanda ihop på måfå men nu har jag måttat allt och det här hamnade i såsimage140en.
Jag gravade bara en liten laxbit så därför blev det bara lite sås.

1 msk dijonsenap

1 msk söt/stark senap

1 tsk vinäger

1 tsk socker

2 msk hackad dill                                                                                                                      

1 nypa salt

vitpeppar

1/2 dl neutral olja

Vispa ihop allt utom oljan.

Droppa sedan i oljan medan du vispar eller kör med stavmixer.

Smaka av om du vill ha mera syra eller sötma, det är ju en smaksak.


Romsås till lax eller annan firre

3 dl turkyoghurt/creme fraiche/gräddfil                                                       
100g stenbitsrom
1 rödlök



Kräftröra

4 dl creme fraiche
1 burk kräftstjärtar i lag
1 burk stenbitsrom
1 dl hackad dill
(rödlök tänkte jag ha i men fjäskade för Frida och hoppade över!)
salt, peppar, cayenne

Låt "kräftorna" rinna av (spara spadet till sås eller soppa)och hacka de grovt.
Rör ihop med det övriga ingredienserna .
Smaka av med kryddorna.
Den här röran passar till fiskrätter och skaldjur av alla slag!


Fetaostdip2-3 pers.

1 dl turkyoghurt
50g fetaost eller chevreost
1 klyfta vitlök
salt, peppar.


Mosa/riv osten och rör sedan i yoghurt och kryddor och låt den stå kallt och tjocka till sig.
Den här röran passar till både kyckling, kött och grönsaker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0