Pasta med choritzo och tomat

Det verkar vara mest vi svenskar som dränker pastan i såser och klet, det är sällan man ser Italienska kockar göra det. Jag gillar goda såser och grädde i pastan, inga problem men det är inte heller fel med bara en god olja och ost på pastan.
Nu pratar jag bara utifrån tv program jag sett tyvärr, tänk att få åka på matresa till Italien! (Troligtvis skulle jag äta så jag blev inlagd)Jag har varit till Senigallia med familjen när jag gick i 5:an. Tågresa hela vägen, hett som i en bastu men jag glömmer aldrig när vi fick matpaket i Bologna genom tågfönstret. Det var grillad kyckling och goda grissinis ja ni hör ju själva,  tidigt matrubbad!
Snabbare middag än det här finns inte, medan pastan kokar hackar och fräser du resten.
Och som vanligt ,du tager vad du haver eller vill bli av med!

300-400g pasta
2 choritzokorvar
1 liten zuccini
2 vitlöksklyftor
12 små körsbärstomater
1 msk olja
salt, peppar
hackade örter eller torkade(basilika, timjan, oregano....)
riven ost
chili och vitlöksolja(eller annan god olja)

Koka pastan.
Slanta korv, dela zuccini i bitar, halva tomaterna, hacka vitlök och örter.
Stek korven och zuccinin i het het panna så det får färg.
Tippa i tomater och vitlök och låt det bara bli varmt.
Salta och peppra.
Blanda pastan och fräset med örterna och ringla över lite chiliolja.
Servera direkt och ställ fram ost och olja på bordet.
Jag köpte den där oljan på IKEA och den är så kryddig och god.


Jag ligger efter i bloggeriet för det här åt vi för några dagar sedan.
Idag stekte tjejerna hamburgare till middag med goda Friscobröd till typ dom som Max har. Klart goda!

Kommentarer
Postat av: Sara

Då är vi två som skulle bli inlagda om vi skulle åka på matresa, ända sen jag var liten har jag haft ett onormalt intresse för mat. Och än fortsätter det!

2008-08-06 @ 01:13:31
URL: http://www.medennypasalt.blogspot.com
Postat av: Björn

vanlig mjukost med räkor!

2008-08-06 @ 05:52:34
URL: http://sjodin86.blogg.se/
Postat av: Anna

Det där ser ut som en pasta helt i min smak, lite varm pastasallad över det hela ju! :) Jag tycker om både såsiga och osåsiga pastarätter... För ett tag sedan testade jag en "rå tomatsås" med massor av färska örter och det var jättegott :)

2008-08-06 @ 06:32:25
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Åh den där oljan har jag också ,den är riktigt god! En favorit här hemma! Är nog inne på min tredje flaska tror jag, himla perfekt att få tag på varje gång man åker till IKEA! Ser himla gott ut!

2008-08-06 @ 17:19:27
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: Karin W

Sara:Är det ärftligt det där med matnojan tro? Mamma och släkten på hennes sida är nog lika. Det är bara att drömma vidare om Italien!



Björn: Ha ha då vet jag. Men tipsa mig när du lagar något riktigt!



Anna: "Rå" sås har jag sett att Jamie mortlar ihop också och det måste jag testa för jag har aldrig smakat det!



Kryddburken: Både billig och god är den. Pesto rosson som Ikea har gillar jag också!

2008-08-06 @ 18:57:07
Postat av: Anna på jobbet

Har just introducerat min mor till din sida. Hon blev mycket imponerad! Allt bra med Elton som fyller 1 månad idag - vi ser fram emot att komma upp o hälsa på på jobbet när ni rivstartar.

2008-08-06 @ 19:23:41
Postat av: KarinW

Hälsa din mamma att hon är sååå välkommen hit!

En månad redan! Vad kul att ni kommer så får man hålla i underverket!

2008-08-06 @ 21:28:55
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: carolina

den där oljan har jag också hemma, den funkar ju till allt! när ajg gör egen pizza brukar jag ringla den över mozzarella osten. mums :)

2008-08-08 @ 11:07:23
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0