Dubbelmarinerad älgstek

I går var jag i Byberget på Ingrid Edgrens 70 årskalas. Jag har jobbat med henne tidigare och hon är en helt otrolig människa på alla sätt och det märktes för det var knakfullt av hennes vänner där.
Ingrid har jobbat i köket på dagis i flera år hon lagar och bakar  jättegott! Hon har haft sommarbarn från Ryssland för många år sedan och hon hjälper fortfarande  barnhemsbarn i Ryssland.
 Jag får dåligt samvete ibland varför jag inte gör något! 
Massor med god mat var det förstås och kameran hemma, klart irriterande.
Här kommer ett recept på älgstek(eller den stek du nu har)som jag tyckte var kalasgod ,
Ingrid Jervström har precis gett mig receptet.

Dubbelmarinerad Älgstek

Marinad till tinad stek:
1/2 dl soya
1/2 dl neutral olja
1 hackad chili (flakes, sambal el vad du har)
2 vitlöksklyftor
1/2 rödlök
1/2 tsk svartpeppar
Lägg kött och marinad i dubbla plastpåsar i ca 12 timmar och vänd några gånger.
Stek köttet i ugn 150- 175 grader med termometer till 63° (lägre om du vill ha rosa)
Skiva köttet  tunt när det kallnat och lägg upp på fat.

Marinad till färdig stek:
1/2 citron, saft och skal
1/2 dl sherry
2 msk olivolja
2 mskflytande honung
fint skivade rädisor, salladslök eller purjo
salt och peppar
hackade färska örter (salvia, basilika, timjan, persilja......det du har)

Blanda det flytande med salt och peppar och slå det över köttet.
Hacka rädisor, lök och örter fint och garnera med det.

Ja nu är det bara att rycka upp stekarna ur frysboxen ni som har själv får jag vänta till hösten!
Men den som väntar på nåt' gott...........


Kommentarer
Postat av: mimmismat

Det lät gott. Får nog vänta på älgsteken jag med.

2008-08-03 @ 18:23:29
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Karin

Som det känns här nu så är nog hösten här snart, buurrr!

2008-08-03 @ 19:08:48
Postat av: tina

den som ändå kom över en stek ibland!

2008-08-05 @ 20:48:15
URL: http://pickipicki.systrarnaj.se
Postat av: KarinW

Ja det är konstigt att man inte har nåt älgkött när man bor mitt i "älgträsket" där var och varannan jagar!

2008-08-05 @ 22:43:48
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0