Broccolisoppa med julskinkemacka

Jag fick sms att mannen var på väg hem gående mitt på skogen och att han såg halvkälad ut (-18 )och en uppmaning att laga något varmt till honom. Ha ha skrev jag,nu ska jag testa glassmaskinen han fick i julklapp! Nejdå, jag hade funderat på soppa till middag och så blev det. Helst skulle jag velat ha grönkålsoppa men det blev svårt utan grönkål!

BROCCOLISOPPA
1 liten purjo (eller gul lök)
350 g fryst broccoli
1 msk olja
1,5 grönsaksbuljongtärn.
5 dl vatten
2 dl mjölk
1 dl grädde
2 dl riven ost med smak eller en bit ädel/gorgonzolaost
salt, vitpeppar

Fräs purjon mjuk i oljan.
Lägg i broccoli, vatten och buljongen och låt det småkoka några minuter.
Kör soppan med stavmixer eller i matberedare.
Pytsa i mjölk och grädde och ev kryddor.
Vill du ha en tjockare soppa så red av med lite maizena eller mjöl.
Ta soppan av plattan när den kokat ihop och rör ned osten.
Vitlöksyoughurt och brödkrutonger är gott att ha i men för oss blev det skinkmacka idag.


Idag fyller Katri år och sent igår kväll åkte vi dit och grattade henne bara för att få vara först!
Hon anade nog att vi skulle komma eftersom vi gjort likadant de senaste åren. Min vita lögn om middag hos min syster gick hon visst inte på!

Härligt fikafat,  x-tra plus till Linas chokladmuffins!
Marianne "storätarns" tävling - Gissa lådan!
Kattis var rädd helt i onödan, inga slemmiga otäcka saker i lådan...

utan alldeles underbar...

...Belgisk choklad till oss tre!

Födelsedagsbarnet är som vanligt extremt svår att fota!
Vi tre flög ner och hälsade på Marianne i Bryssel för 1,5 år sedan, rena turen att vi kom dit.  Är det vårt fel att Dollar Store hade öppet i Bollnäs kanske ??? Hemresan orkar jag inte ens nämna men jag kan säga att vi kom hem!

Kommentarer
Postat av: mimmismat

Jag tar gärna en tallrik med soppa och macka, tack!

2008-12-29 @ 21:56:53
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: carro

Å broccolisoppa vad gott :)

2008-12-29 @ 23:55:59
Postat av: Katri

Tusen tack till er tre trallande jäntor och den fina korgen med en massa go´saker i!!

2008-12-30 @ 00:21:23
Postat av: Anonym

Mimmi du är så välkommen, ha ha!



Just ja carro du är ju en broccoliälskare du!



Katri: Det var så lite så men nästa gång hamnar du på kort bara så du vet!

2008-12-30 @ 21:54:27
Postat av: annamaria

Nu börjar det likan vinter här nere också. - 10 just nu. Soppa är så underbart i kylan. Broccolisoppa var länge sen nu. Mmmmm Vinterkram från mig

2009-01-02 @ 21:32:12
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: annamaria

Nu börjar det likan vinter här nere också. - 10 just nu. Soppa är så underbart i kylan. Broccolisoppa var länge sen nu. Mmmmm Vinterkram från mig

2009-01-02 @ 21:32:42
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0