Erikas kladdkaka med dajmgrädde

Hur kunde jag glömma att köpa dajm?  Jag skulle ju göra den här goda tårtan/kakan som Erika bjöd på igår men det är väl inte meningen att jag ska äta något slisk ikväll. Idag har jag varit hos min syster och vi har gått en promenad i fina vädret. Efter det tittade jag in till mamma en sväng och sedan gick jag till minneslunden och tände ett ljus för pappa. De sista gångerna jag varit dit så har det varit mörka kvällen och det är skönt för då är det ingen annan där.

KLADDKAKA
200g smör
200 g choklad
4 ägg
2 dl strö
1,5 dl vetemjöl
1 krm salt
TOPPING
2,5 dl grädde
1,5 msk kakao
1,5 msk florsocker
2 krossade dubbeldajm

Smält smöret och låt chokladen smälta i det.
Vispa ägg och socker.
Blanda ihop allt till en smet och grädda i smord och mjölad form i ca15-20 minuter i 200°.
Erika gjorde dubbel sats och gräddade i långpannan. Fiffigt om man är många!
Vispa grädden och blanda med det övriga och lägg på kakan när den kallnat.
Men jag tror att Erika bara hade grädde och dajm på sin kaka, eller?


Om ni tycker att fatet ser kladdigt ut så beror det på att jag åt lite ostkaka, grädde och hallon som första dessert!

Kommentarer
Postat av: Anneli

Den ser verkligen underbar ut, den kommer vi att göra någon dag! Vi har alldeles nyss smakat färska fikon för första gången, var ju bara tvungen att testa ditt recept på fikonsallad. Helt suveränt gott!

2008-12-29 @ 16:30:52
Postat av: Karin W

Hej Anneli vad kul att du gillade salladen, blir gott med päronklyftor i också fast inte lika fint som med fikon.

Gott Nytt År till dig!

2008-12-29 @ 18:54:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0