Grahamsscones och jordgubbsmarmelad i advent?

Ja så blev det för jag blev så sugen på scones fast det är 3:e advent och saffransbullarna finns i frysen. Det får bli vanligt adventsfika i kväll.
Jag brukar alltid baka scones på bara vete men nu tänkte jag vara lite nyttigare och ta med graham men nyttigt är inte alltid godare!
Klockan 4 i morse vaknade jag till när mannen och ungdomarna kom hem efter en innebandyturnering, Luciamixen i Fränsta. De kommer att bli glada att få scones gissar jag.
Själv valde jag att supporta hemma i soffan.



Scones - Grahamsscones

2 pers


Du behöver:

4½ dl vetemjöl  eller 2 dl vetemjöl och 2½ dl grahamsmjöl

2 tsk bakpulver

2 krm salt

50 gr margarin eller ½ dl flytande margarin

2 dl mjölk eller filmjölk


Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Ta fram en plåt med plåtpapper.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
  4. Finfördela margarinet i mjölblandningen, antingen med fingertopparna eller med en gaffel.
  5. Tillsätt mjölken eller filmjölken och arbeta raskt samman degen med en träsked.
  6. Dela degen i 2 delar.
  7. Lägg delarna på plåten så att du med mjölad hand kan trycka ut dem till runda kakor ca 1 ½ cm tjocka.
  8. Skåra varje kaka i 4 delar och nagga med en gaffel.
  9. Grädda genast mitt i ugnen omkring 10 min.

Jag tycker det är enklare att klämma ihop en rulle och dela den i 12 bitar. Då har jag dubblat receptet och det ryms perfekt på en plåt.

Jag knöck första bästa recept när jag googlade och det fanns här

JORDGUBBSMARMELAD
3 dl frysta gubbar
socker
1 lime, skal och saft

Ja här glömde jag bort att mäta hur mycket socker jag tog men smaka det ska vara rejält sött.
Koka allt i ca 15 minuter och låt det sedan kallna.
Det blir gott med lite citron också det är lite syra som behövs tycker jag.
Jag ställde ut min burk i snön på snabbkylning!


Kommentarer
Postat av: mimmismat

Mysig frukost du fixade till ditt gäng:)

2008-12-14 @ 20:17:54
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Daniel

Det här ser gott ut :-) sköt om dig mvh Daniel

2008-12-15 @ 23:49:20
URL: http://toproos.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Men så gott! Fräscht och helt rätt till julen tycker jag! Lite sommarsmaker piffar upp!

2008-12-19 @ 15:54:32
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0