Gravad lax och sås

Det här är nog min absoluta laxfavorit som jag inte vill vara utan på julbordet. Lättare att göra finns inte och om man dessutom köper fisken filéad och klar så är det inget jobb alls. Kom bara ihåg att frysa fisken minst två dygn innan du gravar den om du köper färsk firre. Jag har alltid gravat som mamma gör och mormor gjort med dubbelt så mycket socker som salt (som Tore Wretman säger min mor )De flesta recept har lika delar socker och salt men nu blandar jag lite mittemellan.

GRAVAD LAX
1-1,5 kg laxfilé
2-3 msk salt
3-4 msk socker
nymalen vitpeppar
dill, färsk eller frusen

Dela laxfilén på mitten om den är stor.
Blanda socker, salt och peppar och strö det på köttsidorna.
Lägg ihop fisken med dill emellan, gärna med lite tyngd på i en form med hahaha-pack över.
Fisken är klar efter 2 dygn men vänd på den några gånger under tiden.
Skrapa bort dillen och skär den tunt och servera med gravlaxsås.




Den här såsen gör man bara på måfå efter tycke och smak, prova dig fram men se till att alla ingredienser har samma temperatur. Det här rörde jag ihop idag.

GRAVLAXSÅS
4 msk senap( jag tog 2 msk Dijon+2 msk Slotts stark)
2 msk socker
1 msk vitvinsvinäger
1/2 dl hackad dill
1 krm salt
några "varv" med vitpeppar
2 dl neutral olja

Kör allt utom oljan lite snabbt med en stavmixer eller vispa.
Droppa sakta i oljan samtidigt som du mixar eller vispar.
Smaka, smaka, smaka!

Godast är laxen på hårdmacka.....
Kan erkänna att jag inte alltid har tålamod att vänta i 2 dygn!

Kommentarer
Postat av: Fru S

Jag vill inte heller vara utan lax på julbordet. För mej är den viktigare än köttbullar och prinskorv!!!

2008-12-22 @ 18:14:54
URL: http://4ifamiljen.blogspot.com
Postat av: mimmismat

Ja, all fisk tycker jag mest om på julbordet.

Har gjort en gravlaxsås med smaksättning av clementin och ingefära i år.

2008-12-22 @ 21:19:31
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: mimmismat

Å, nu vill jag passa på att önska en God Jul till dig och din familj. Vi firar helgen med söderutsläkten i år.:)

Julkramar/Mimmi

2008-12-23 @ 08:34:44
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Jennie

Ville bara önska dig en riktigt härlig och god jul! :-)



Varma Hälsningar och Kramar,

Jennie

2008-12-23 @ 20:57:13
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0