Julköttbullar fast utan julkrydda

Varför gör jag bara mycket köttbullar till jul och fryser in? Det är ju helt perfekt att bara plocka upp och stuva lite makaroner till när det är brådis.

KÖTTBULLAR
1,5 kg älgkalvfärs
2 ägg
2 dl brödsmulor(panko tog jag)
1 dl mjölk
1 dl grädde
1 lök
1 msk smör
2 tsk salt
2 tsk malen spiskummin
mycket nymalen svart och vitpeppar
olja och smör till långpannan

Sätt ugnen på 225-250°
Riv löken grovt och fräs den mjuk på i smör någon minut.
Blanda ägg, vätska, smulor, lök och kryddor och låt det svälla.
Rör i färsen och blanda om noga.
Ha olja och smör i långpannan.
Rulla köttbullarna och stek de i ugnen 10-15 minuter.
Har man älgfärs som smakar för mycket vilt så är grillkrydda och chili perfekta "tabortkryddor"


Jag har fått en utmaning av Emma och här kommer 7 saker om mig som jag inte brukar kackla om....

1.Min högsta dröm är att ha en egen cateringfirma! Jag tänker på mat nästan jämt ,då jag är vaken alltså.Älskar all mat utom välling, smoothies, milkshake, brysselkål, kallrökt lax och klappgröt! Har en lista över saker jag inte smakat, vad säger ni matstörd eller?

2. Har lätt åldersnoja och får panik ibland när jag ser någon med rullator! Snart är man där....Kommit av mig med dans och är för gammal för disco(tyvärr!!) Jag har blivit en hemmamupp och trivs så bra med det, soffhörnet på fredagkväll myyyyysigt.

3. Vill helst att mina 4 barn ska bo hemma och inte vara utflugna! Tack och lov bor yngsta tjejen hemma än!Längtar till januari 2010 då ska vi hälsa på äldsta dottern på Nya Zeeland.

4.Jag är den mest otekniska person som finns, min familj kan intyga. Tack Marie för att du fick igång videon åt mig på skolan  (läs:för att du satte i kontakten åt mig) Oroar mig mer för jobbet än jag vill erkänna, vet inte var jag ska jobba till hösten bara att det inte blir med någon jag jobbar med nu.

5. Har slutat jogga och börjat blogga men det ska bli ändring på det bara ljumskarna blir ok,  puh det är tröttsamt! Ingen vet vad det beror på men ska på röntgen snart, pinsamt!

6.Jag älskar att spela folkmusik och sjunga i kör men lyssnar helst på Mix megapol, Voice och annat skrål, knepigt va?

7. Saknar, tänker och längtar efter min pappa varje dag, han somnade in här hemma för 7 månader sedan och det  kommer att bli en konstig jul utan honom.

Kommentarer
Postat av: Junitjej [Vinn en laptop-väska!]

Vilken snygg blogg!!!!

2008-12-16 @ 06:24:38
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Jennie

Ikväll lagade jag också julens köttbullar och frös ner för att bara tas upp och stekas på igen på julafton! Det är verkligen perfekt det där! :-)

2008-12-16 @ 22:41:40
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Karin

Tack Junitjej vad jag blir glad!



Jennie du hade ju iaf lite julkryddor i din smet men jag är lite feg med dom i färs så där!

2008-12-20 @ 12:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0