Kycklingklubbor med jordnötsås

Jag fick en kokbok med Asiatisk mat av svärfar i julklapp och jag blir så glad åt allt som är köksrelaterat. Ungarna har diskuterat en hel del om vad som är personligt att ge och inte... hm vi är inte helt överrens. Man blir väl glad av olika saker helt enkelt. Jag fick ett så fint kakfat av mina barn och en digitalvåg av mannen,( jag ska inte vägas utan det som åker i degar och grytor)
 
Jag testade en sås från boken till min kyckling som var så här:

JORDNÖTSÅS (Dippsås står det på receptet)
2 msk olja
1 klyfta vitlök
1 liten gul lök
1 liten chilifrukt
11/4dl jordnötsmör
6-8 msk vatten
saften av 1/2 lime
en nypa salt ska det va tycker jag!

Finhacka lök, vitlök och en urkärnad chili och fräs mjukt i oljan i ca 5 min.
Rör i jordnötsmöret och låt det mjukna.
Tippa i vatten och limesaften och låt allt sjuda.
Såsen blir ganska tjock (kanske därför den kallas dippsås hörrni) så späd med mera vatten om du vill ha den tunnare.

Ja vad tyckte vi nu om den lilla såsen?
Helt ok sa mannen och jag höll med men.... nästa gång ska jag dra på med mera vitlök, lime och chili, späda med kokosmjölk istället för vatten bara för att testa.

 

Spett med någon typ av kött (Satay) brukar man ha sån här sås till men spett får det bli en annan dag.
Kycklingklubborna låg över natten i den här marinaden.
3-4 msk olivolja
2-3 msk chili och vitlöksolja
2 tsk malen spiskummin
2 tsk malen koriander
2 tsk persillade

De var så stora så jag delade dem och brynte först i panna(saltade förstås)och sedan fick de steka klart i ugnen.

Kommentarer
Postat av: Anita

Hallå där, hjälp vad mycket det händer på din sida om man inte tittar in på några dagar, för här hemma är datorn blockerad när ungarna har lov... å mums så mycket gott du hunnit med.... Önskar dig och din familj ett Gott Nytt År och på återseende nästa år, då får vi se vad vi kan hitta på med.... Kram Anita med familj.

2008-12-30 @ 22:20:00
Postat av: mimmismat

Då blir det mycket väga framledes i köket för dig med. Bakningen blir betydligt bättre med vågen.

Jordnötsås jillar jag ;)

2008-12-30 @ 22:25:26
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Sara

Din mat ser precis lika god ut som sist jag var här inne!! :)



Gott Nytt År Karin!

2008-12-31 @ 00:21:03
URL: http://www.medennypasalt.blogspot.com
Postat av: Karin W

Anita tack detsamma fast några dagar för sent!



Mimmi jag borde haft en sån här våg för längesen!



Härligt Sara är du tillbaka?

2009-01-02 @ 11:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0