Jordgubbspremiär i Albybyn

Igår  plockade flickorna årets första gubbar med farmor och jag fixade en liten testbuffe'.
Vad är godast var frågan
♥Vanliga gubbar med grädde eller mjölk
♥Gubbar doppade i vit choklad
♥Gubbar doppade i mörk choklad
♥Marinerade gubbar i lime och basilika
Vann gjorde gubbar med mörk choklad men jag tyckte att de marinerade var allra godast.
Jag blev förvånad själv, trodde inte det skulle vara så gott men testa som jag med 1/2 liter bara!
Vi tog vispad grädde till, får testa med råkräm en annan gång.



Basilika- och limemarinerade jordgubbar med råkräm
Ingredienser
1 liter  färska jordgubbar
2 st  lime, saft och rivet skal från
0,5 dl  färsk basilika , hackad
0,75 dl  råsocker eller vanligt socker
 
5 st  äggulor
1 dl  socker
1 msk  vaniljsocker med äkta vanilj
5 dl  vispgrädde
 
Basilika- och limemarinerade jordgubbar med råkräm
Gör så här:

Rensa jordgubbarna och dela dem i mindre bitar. Riv limeskalet och blanda det med sockret. Fördela limesockret över jordgubbarna och pressa över limesaften. Hacka och strö över basilikan. Vänd runt och låt det stå och dra i minst 15 minuter.

Vispa gulor, socker och vaniljsocker poröst. Vispa grädden lätt och vänd ner den i äggsmeten. Servera jordgubbarna i glas eller på tallrik och toppa med råkräm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0