I morgon är det.....

pappas begravning. Jag tycker att det har gått rätt så bra den här tiden sedan han dog men nu vet jag inte vad som händer med mig, jag känner mig så himla ledsen. Vi har varit i kyrkan idag och det var jobbigt. Just nu hjälper det inte att tänka att han blev 80 och inte orkade mer......




Jag har stökat med lite mat här ikväll och det är bra att ha saker att göra. Vi har ändå gjort det lätt för oss och köpt kött, potatissallad och bröd färdigt.
Tack snälla Yvonne på Turingen som lånat ut sina dukar och annat smått och gott till oss!

Så här gjorde jag till de som inte vill ha Opes!

Potatissallad 15-20 port(gissar jag)                                         

4 kg färskpotatis
450g socker ärtor
 25 st rädisor
4 buljongtärningar
4 dl rapsolja
4 msk senap ,(dijon och slotts stark och söt)
4 msk balsamvinäger (vit)
1 tsk socker
1/2 tsk salt
persilja,gräslök, dill eller vad kryddgrönt du vill!

Koka potatisen i buljong eller riktigt salt vatten.
Mixa ihop olja,senap,vinäger socker och salt.
Skär potatisen och låt den kallna om du inte tänker äta den ljummen.
Skiva rädisorna och dela ärtorna på snedden.
Blanda ihop allting, strö mycket örter över och smaka ev av med mera kryddor.
Jag blandar inte i rädisor och ärtor förrän  imorgon strax innan vi ska äta salladen, vill att de ska vara krispiga och rädisorna färgar av sig om de ligger länge.
Funderade på att skiva i rödlök men jag hoppade över det.

Mangosalsa
Det passar bra till kallskuret tycker jag.
20 tomater
3 mango
1 rödlök
1 chili (borde vara mer men det ska ju passa alla)
3 msk olivolja
2 krukor koriander
salt,peppar.

Skär tomaterna smått och låt de rinna av eller kärna ur  dom(känns som du nyss skrivit det här Karin yrknopp!)
Skala och dela mangon i bitar.
Hacka lök , koriander och chili fint.
Blanda ihop rubbet och smaka av tills du är nöjd.

Kryddsmör
Det är gott och passar bra till brödet. Hoppas det räcker bara, det är så svårt att veta vad folk gillar men de får ta bregott om det här tar slut.

500g x-tra saltat smör
1 stor solovitlök
6 soltorkade tomater
3 msk färska örter (timjan, oregano,gräslök tog jag)

Låt smöret stå framme så det är mjukt.
Kör tomaterna i mixer eller hacka de fint.
Riv vitlöken,hacka örterna och blanda allt med smöret.

Imorgonbitti ska jag plocka blommor till borden och Anette och jag ska göra grönsallad och skära frukter i massor.
Karina min svägerska hon fixar alla tårtor och de går inte av för hackor det lovar jag. Recepten på dom lägger jag ut framöver men ett tips är att ni kan köpa hem kondenserad mjölk så länge!
Nu ska jag jag fundera på någon dressing till salladen och kanske en marinad att ha på köttet.
Nu har jag funderat och mixat klart. Det blev ingen marinad till rostbiffen för nu är jag trött men en citron och ingefärsdressing blev det som jag tycker blev rätt god. Men det är inte lätt att beräkna.....

Dressing
Saft och skal av 2,5 citron (ja det var de jag hade hemma)
3-4 msk riven ingefära
1,5 dl citronolivolja
1,5 dl rapsolja(neutral)
1 dl vatten
2 äggulor
3 msk honung
1 näve bladpersilja och lite gräslök
2 tsk salladsmixkrydda
salt,peppar

Jag körde allt med stavmixern men... hoppsan vitlök vore väl gott i, men nu är min dressing redan på flaska och mixern diskad. Nu kanske svärfar kan ta av dressingen också för han gillar inte vitlök.

Kommentarer
Postat av: tina

vad tråkigt att läsa om din pappa. hoppas att morgondagen blir så fin som den kan vara, att solen skiner, att hans favoritpsalmer är vackra och att det blir ett fint farväl. kram

2008-06-08 @ 23:21:25
URL: http://pickipicki.systrarnaj.se
Postat av: Mona

Tänker på er idag... Och jag tror att nån´stans sitter också din pappa och tittar till och sänder lite styrka till er. Sköt om dig, kram.

2008-06-09 @ 09:36:01
URL: http://vitaplus1.sida.nu
Postat av: Helen

Jag "ramlade" in på din sida av en slump och läste om din pappa. Hålet efter en pappa är alltid stort men det blir faktiskt bättre med tiden.



Jag minns både min pappas och mammas begravning som helt overkliga. Kommer att tänka på dig imorgon.

Kram

2008-06-10 @ 00:52:06
Postat av: Karin

Tack snälla ni, det var jobbigare än jag trodde men det var fint ändå.

2008-06-10 @ 20:15:08
Postat av: annamaria

Bekymra dig inte så mycket om att du är ledsen. Det är ditt enda sätt att leva genom din sorg för att sen kunna se annorlunda på det du varit med om. Jag tror det är väldigt nyttigt att vara ledsen och gråta. Tänker på dig!!

2008-06-11 @ 21:25:45
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: Karin

Du har säkert rätt annamaria.....

2008-06-12 @ 22:22:51
Postat av: Petra

Å visste inte, beklagar sorgen. Har själv inte förlorat någon i min omgivning så jag kan inte sätta mig in i det å jag blundar tyvärr för den dagen. Men man måste nog ändå tänka på alla fina stunder man haft tillsammans å leva på minnena!

2008-06-13 @ 21:13:52
URL: http://glamouricious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0