Kycklinggryta till många

Det blev kyckling till middag idag i mitt kök. Jag gjorde mycket mat för jag visste inte riktigt hur många som skulle dyka upp men vi blev bara fyra. Men det är aldrig fel att hitta igen en gryta i frysen heller!
Den blev lagom het men det där är ju en smaksak. Jag brukar ofta pytsa i kokosmjölk men idag ville jag prova något annat så det blev lite yoghurt istället. En fruktig sallad är got till,ta de frukter du gillar.
Yoghurtsåsen är också god med frukt i eller riven gurka/morot, mynta och honung( tzatziki,raita)ja låt fantasin flöda!

Så här gjorde jag:

1 kg kycklingfile
1 stor gul paprika
1 stor röd paprika
2 stora lökar
1 solovitlök
2 burkar körsbärstomater
1 dl yoghurt
1 1/2 msk  maizenamjöl
4-5 dl kraftig buljong/tärning o vatten
4 msk tomatpure
2 msk ketchup
1-2 chilifrukter
3 cm färsk ingefära
2 tsk stark paprika
2 tsk kanel
2 tsk malen spiskummin
2 tsk malen koriander
salt,vitpeppar
olja till stekning


Strimla kycklingen.
Skär lök och paprika i bitar.
Riv vitlök och ingefära.
Blanda ihop alla kryddorna och hacka chilin.
Fräs kycklingen,salta, peppra och lägg över i gryta.
Fräs sedan grönsaker med alla kryddorna,tomatpure, ketchup och koka ur pannan med lite av buljongen.
Blanda kött och grönsaker med buljongen och låt det koka ihop några minuter.
Tippa i tomaterna.
Rör ut maizenamjölet med yoghurten och häll i det i grytan.
Låt det småputtra men inte för länge så "kucklan" blir torr!
Smaka av med salt,peppar och hacka lite koriander och strö på toppen!
Servera med basmatiris.

Yoghurtsås

3 dl turkyoghurt eller liknande
1/2 kruka hackad färsk koriander(hackad mynta är också gott)
salt,vitpeppar


Sallad

grönsallad
gurka
2 mango
2 korgar physallis
1/4 dels vattenmelon


Naanbröd är gott att doppa i såsen, köp färdiga eller baka egna. Här är ett bra recept.
Jag rev i 2 vitlöksklyftor och hade i 1/2 msk kalonji/nigellafrön i degen för det är gott tycker jag.

image98


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Härliga recept... Passar på att tipsa om Godare Mat och länksidan där som har en sektion för matbloggar...

2008-05-05 @ 10:14:11
URL: http://www.godaremat.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0