Såser till file'n

Jag är ingen älskare av vin i maten men kan erkänna att till kött kan det vara gott med en vinsås. Det här tog sin tid av duttande och smakande av både mig och mannen men till slut blev jag nöjd. Tomatpure och honung vet jag inte om det ska vara i rödvinsås men det blev det i allafall i min!

RÖDVINSÅS
3 dl rödvin
3 dl kraftig buljong
1 liten lök
2 msk tomatpure
1 näve persilja
3 tsk flytande honung
3 msk smör
(1-2 tsk maizena)
salt, peppar

När du stekt köttet, fräs lök och tomatpure i pannan.
Tippa i vinet och koka ur pannan.
Häll i buljong och persilja och låt det koka 5 minuter.
Sila såsen i en kastrull och smaka av med kryddor och honung(red ev en gnutta)
Vispa i smöret och såsen är fix och färdig.

TRUMPETSÅS
5 dl torkad svamp (har ingen liiiten våg än!)
2 msk smör
1/2 dl hackad lök
2 dl svampspad
4 dl grädde
1 svambuljongtärning
(1 msk vetemjöl)

Blötlägg svampen några minuter.
Hacka den och fräs den i smöret.
Tippa i löken så den bara blir mjuk.
Slå på svampspad, buljtärn. och grädde och låt allt koka.
Red av såsen om du vill annars blir det tjockt och gott om det får koka ihop länge.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Den bilden tyckte jag om morsan.. bra gjort!! :D

2008-11-20 @ 08:54:34
URL: http://walkerr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0