Mammas hallonglasstårta

Här kommer det en reservtårta för jag tror att en av killarna som kommer ikväll inte tål blåbär...hm jag kan ha virrat ihop det också,ni som känner mig vet. Jag har yrat runt och letat en svampbuljongtärning här ett tag nu men gett upp. Jag lånade en av mamma igår och jag fattar inte vart jag lagt den! Den dyker väl upp på något crazy ställe snart.......
Hur som helst fick jag två marängbottnar av mamsen igår och det här är hennes recept från någon tidning.

MARÄNGBOTTNAR
4 äggvitor
1 tsk limesaft
2 dl socker

FYLLNING
200g frysta hallon
4 äggulor
1 dl florsocker
1,5 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
1,5 dl turkyoughurt
finrivet skal av 2 lime

Sätt ugnen på 125 grader.
Rita 2 rundlar på plåtpapper, 23 cm i diam.
Vispa vitor och limesaft till hårt skum.
Tippa i sockret lite i taget medan du fortsätter vispa.
Bred ut smeten i cirklarna och grädda i mitten av ugnen i ca 1,5 timme.
'Låt de gärna eftertorka längre i ugnen med öppen lucka.

Vispa gulorna med flor och vaniljsocker.
Vispa grädden fast och vänd ner youghurten.
Rör sedan ner de rörda/mixade hallonen med ägg och gräddblandningen.
Lägg den ena marängbottnen i en form med löstagbar kant.
Tippa i glassmeten och lägg den andra botten över som lock.
Täck med folie och in i frysen.
Kom ihåg att ta fram tårtan en stund innan ni ska äta den!

Kommentarer
Postat av: K

Mums så gott det där såg ut.

Jag tänkte faktiskt på dej i eftermiddag när jag lagade mat, varför??

Jo jag lagade Chili con Carne;))

Ha en skön kväll, !

2008-11-15 @ 16:52:00
URL: http://husetpabacken.blogg.se/
Postat av: Karin

Ja den där glassen blev smaskig!

Chili con carne gillar jag!

ha det fint du också/Karin

2008-11-17 @ 18:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0