Currykyckling, raita och "plock" till våra tyska tjejer!

I natt kom de tyska tjejerna till oss och hjälp vad engelskan var långt borta och tyskan fanns inte på kartan ens! Fina och goda presenter hade de med sig, Schwarzwälderschinken, choklad, Mozartkugeln och info om deras lilla stad Calw, gulligt va? Jag vill helst smaka på det där NU! Gulliga är dom och allt jag hoppas är att de ska trivas och inte vara hungriga när de går och lägger sig. Jag anstränger mig ska ni veta att inte mattjata hela tiden. Vi har såklart redan pratat om vad de gillar för mat och lite Indiskinspirerad kyckling ville de ha men de åt rätt små portioner hm...Färdiga pappadums körde vi i micron och kryddade, bra att "skotta" i sig maten med.


 
Currykyckling
4 kycklingfiléer
2 msk curry
1 hackad chili
2 rivna vitlöksklyftor
2 msk riven ingefära
2 msk fishsauce eller 1 buljongtärning
2 dl vatten
1 burk kokosmjölk
2 msk olja
maizena till redning

Strimla kycklingen och stek den i oljan.
Krydda med curry, vitlök, chili, ingefära och låt det fräsa med.
Tippa i all vätska och ev buljong, red av om du vill ha såsen lite tjock.
Låt allt puttra några minuter och smaka av om du vill ha mera kryddor.
Ris eller nudlar till ska det va tycker ja`!

Raita
1 liten morot
1 liten bit zuccini
1 liten rödlök
2,5 dl turkyoghurt eller liknande
2 tsk malen spiskummin
1 riven vitlöksklyfta
salt, peppar
färsk koriander om du har

Hacka grönsakerna så fint du kan och blanda ihop allt till såsen.

Plock som är gott att ha till:
ananas i bitar
jordnötter
gurka
banan
paprika
kokos
mango chutney
yoghurt
pappadums eller naanbröd



KOLLA VAD SMARRIGT VI FÅTT!
Undra vad jag ska göra av skinkan? Förslag någon? Sallad vore kanon med någon god ost, pastarätt eller bara smaska på i småbitar.......

   

Kommentarer
Postat av: carro

Tysk choklad - jag kommer!

2009-04-21 @ 22:45:20
Postat av: Jessica

Mums, vad smarriga saker dom hade med sig. Och hur god ser inte currykycklingen ut att vara.

2009-04-22 @ 08:37:58
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Carro

Vad sött av dom att ta med sig presenter :)

Jag ääälskar Mozart kulor. En kompis till mig brukar göra egna, galet goda ! :)

Maten såg smarr ut den å (as usual) =)

Ha en fin fin dag

2009-04-22 @ 08:43:24
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Emma

Av skinkan....en små plocks bricka, skinka, ostar, frukt, kex och vin?



Jo, någon gång vill jag åka tillbaka till NZ. Avslutnings ceremonin är i September, men jag har nog inte råd att åka ner då, men det kommer hända någon gång!



När är det du åker ner?

2009-04-22 @ 11:04:14
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: Kryddburken

Har du döpt om min till Tina nu? :-D Det du har lagat här ser verkligen otroligt gott ut och på beskrivningen blir man riktigt hungrig också.... Ha det så gott! Kram

2009-04-22 @ 20:10:02
URL: http://kryddburken.se/
Postat av: Frida

Carro då får du rappa dig för vi har öppnat lådan nu!



Jessica jag är sugen att öppna skinkan och provsmaka!



Carrod de är så gulliga de här tjejerna! Tänkte testa att göra kulor i julas men det blev aldrig av men nu blev jag taggad!



Emma du har nog rätt, en plockbricka passar nog bäst!

Förstår att du vill tillbaka. Vi ska åka i början på januari nästa år och jag längtar såååå.



Kryddburken: Ha ha måste bero på att du lagar som mat-Tina eller att jag varit hos pickipicki innan!

Kram till dig

2009-04-22 @ 21:44:57
Postat av: Lisa Walker

jag hoppas ni sparar en chiklad till mej? ;)

2009-04-23 @ 13:52:39
URL: http://thedarlings.blogg.se/
Postat av: Karin

Lisagumman de är redan slut, här gäller det att vara snabb vettu! Hoppas vi ses på stan imorgon, kram kram

2009-04-25 @ 00:12:07
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0