Kasslergratäng med broccoli och chilisås

I morgon kommer det 2 tyska tjejer som ska bo hos oss i en  vecka. Fridas klass är med i ett projekt och nu är det Bobergsgymnasiet i Ånge som är värd. Det bästa är att man får träna att prata lite engelska och att det blev städat i två sovrum som förvandlats till förråd. Jag borde testat att göra surkål...hm lite sent nu kanske men det finns väl på burk?  Frida har poängterat att de kommer väl inte hit för att äta samma mat som de äter hemma och det är väl sant. Vi har varit och handlat idag och jag köpte Kung Markattas grova ekologiska hälsosamma bröd (har ju inte lärt mig baka surdegsbröd än) men så berättade Frida att när hon var i Tyskland åt de vitt sött bröd med Nutella på hela tiden.......jaha och bara för det så kokar det sööööt jordgubbsmarmelad på spisen just nu och jag får väl plocka upp en rostfranska från frysen då!
 

KASSLERGRATÄNG
500g kassler
300-400g fryst broccoli
2,5 dl creme fraiche 34%
2,5 dl grädde
1,5 dl chilisås
svartpeppar, tabasco, salt
2-3 dl ost

Lägg broccolin i en ugnsform.
Skiva kasslern och stek den snabbt i het panna med en gnutta olja (funkar utan stekning också) och lägg den på broccolin.
Blanda ihop CF, grädde, chilisås och kryddor, smaka av.
Slå såsen i formen, strö över osten och gratinera i 200° tills osten blivit lagom brun.
Ris eller pressad potatis är gott till tycker jag.



Det här var väl en poppis maträtt på 80-90 talet?  Det var nog så längesedan jag gjorde den också! Såsen blev tjock och krämig för jag hade creme fraiche som fick hänga med i såsen. Gott tyckte familjen!

Kommentarer
Postat av: Emma

Din dotter har nog rätt, det kommer nog inte förvänta sig att äta precis som de gör hemma. Du får väl helt enkelt fråga vad de tycker om men du behöver nog inte oroa dig.



Hoppas ni får en trevlig vecka!



Emma

2009-04-19 @ 20:06:53
URL: http://newbiecooking.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0