Björnbärstårta hos brorsan!

En tidig morgon med jobbigt avsked vid tåget...jag vänjer mig aldrig fast det här var tredje gången Anna åkte till Nya Zeeland. Nu ville hon stanna hemma längre och det gjorde inte saken lättare för någon av oss. En bra sak mitt i tråkigheterna är att hon inte söker permanent uppehållstillstånd på NZ utan kanske kommer hem i februari 2010! Så dagen har gått bra ändå, jag har stökat på här hemma, haft kompisar här och bara tagit det lugnt.


Här kommer en smaskig tårta som jag fick hos min brorsa igår när han fyllde år.


VÅRGÅRDATÅRTA MED BJÖRNBÄR
Marängbotten:
4 äggvitor
2,5 dl socker
4 - 5 dl puffat ris (Vårgårdaris)

Chokladkräm:
1 dl mjölk
2 msk kakao
2 msk mjöl
2 äggulor
50 g smör
1 dl florsocker

2-3 dl björnbär eller andra bär du gillar
1 dl grädde

Garnering:
50-75 g smält choklad

Vispa äggvitorna hårt och vispa sedan ner sockret pö om pö.
Blanda i det puffade riset.
Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.
Grädda i 150 grader ca 1 timme.

Blanda mjölk, kakao, mjöl, äggulor, smör och florsocker i en kastrull och sjud till lagom tjock konsistens.
Krämen tjocknar på sig när den kallnar.

Dela marängbottnen i två delar.
Vispa grädden och lägg chokladkräm, grädde och bär mellan bottnarna.
Garnera med smält blockchoklad.

Mera godsaker från kalasbordet kommer senare!




TÄVLING !
KOLLA IN HOS JESSICA!



Nu blir det lite bilder från det som inte växer som jag tänkt!
Mina chilisar har ingen brådska om jag säger så men på en fjolårsplanta hänger det små godingar, jalapenos tror jag.


Tomaterna växer däremot så det knakar fast mest det gröna tyvärr, jag har klippt bort massor med blad, är det bra eller? 
Mycket blommor har det varit länge och äntligen kommer det små kart (hm...nästa år sätter jag nog inte 2 fröpåsar blev lite väl mycket trots att jag gett bort plantor)
Hinner de mogna tro innan snön kommer?!


Mästerodlaren har satt alldeles för tätt!
Physalisen verkar ha fått annabola och kväver två kronärtskockor och majsen står bakom hela djungeln och längtar till mexico!


Kommentarer
Postat av: Roxanna - kamp efter cancern

underbart gott såg det ut

2009-07-28 @ 22:03:41
URL: http://sannassanna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Avsked är ju alltid trist =/ Är Anna din dotter? Eller har jag helt galet? Vad gör hon på NZ?



Vad tårtan såg go ut ! =)

2009-07-28 @ 22:47:27
Postat av: Karin

Roxanna: Ja du får testa så får jag höra vad du tycker!



Anonym: Japp Anna är dottern och hon jobbar och är kär på NZ! Du tårtan var suuuupergod!

2009-07-28 @ 23:02:01
Postat av: Therese

Ja avsked är aldrig kul, usch...

Tack och lov så är mina barn hemma än så länge (eller hur man nu ska se det) pojken börjar på gymnasiet nu till hösten.

Det ligger ju dock så nära så han få pendla (3 mil), han är väl inte så glad men mamman är dessto gladare..

En del säger man ska klippa navelsträngen, jag säger att hur ska man kunna göra de? så vi förlänger den bara, 0ch den verkar kunna bli hur lång som helst...

Jo just de, ang pytten så hade jag fått receptet av en arbetskamrat himla gott va det...

2009-07-29 @ 10:14:50
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Nette (Kardemumma Gumman)

Jaa kan bara hålla med, avsked kan man aldrig vänja sig vid.. Min mamma & jag grinar varje gång vi skills också! Och då bor de i Finland! ;)



Spännande tårta!

2009-07-29 @ 19:49:23
URL: http://kardemummagumman.se
Postat av: Karin

Therese: Ja man vill ha dom hemma så länge det bara går men nu har jag vant mig (och kan njuta av att vara ensam oxå) eftersom 3 har flaxat ut och nu flyttar yngsta till Ö-sund på utb. Värst var det den hösten då 3 st drog, fick nästan psykfel!

Pytten ska jag testa!



Nette jag förstår precis och till Finland svänger du ju inte över på en kafferast direkt!

2009-07-30 @ 00:16:58
Postat av: Carro

Nämen så tokigt ! Mitt namn måste ha poffat bort .. Jag är den "anonyma" ;p Vilket äventyr hon är ute på :) Har hon bott där länge?

2009-08-02 @ 22:09:27
URL: http://carrod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0