Jordgubbsglass

Ibland gillar jag att förbereda (fast jag är tidsoptimist!) och idag när solen gick i moln gick jag in i köket och gjorde glass som ska bli efterrätt till veckan. Jag blev lätt galen på glassmaskinen som inte gör annat än vevar runt glassmeten. Själva grejen med en glassmaskin är väl att glassen ska frysa????? Nejdå jag fick leka maskin med elvispen i glasslådan med jämna mellanrum istället.
Anledningen till att jag blev på glasshumör är de här som doftar i mitt kök.....


Sven-Gunnar hade med sig en bunt härligt doftande vanilj till mig, lycka!
Jag ska göra vaniljglass också men först ut är "gubbeglassen" som är Nigellas recept.

JORDGUBBSGLASS
500 g jordgubbar (frysta tog jag)
2 dl strösocker
5 dl standardmjölk
5 dl vispgrädde
10 st äggulor
 2 msk pressad citron
1 st vaniljstång

Ta ur fröna ur stången.
Sjud mjölk, grädde, frön och vaniljstång nära kokpunkten och låt det vila i 20 minuter.
Vispa äggulor och socker.
Ta upp vaniljstången och tippa gräddblandningen över gulorna samtidigt som du kör elvispen.
Tippa tillbaka smeten i kastrullen och låt den sjuda under ständig vispning tills den tjocknar.
Låt smeten kallna och mixa under tiden jordgubbarna.
Blanda bär och glasssmet, citronsaft och kör det i glassmaskin eller var din egen maskin och vispa runt i byttan några gånger.
Bild blir det när glassen ska ätas!

Nu ska jag ta en kopp feijoate och en bit choklad som Anna hade med sig till mig.
Det blir förstasemesterdagenlyx till mig när familjen är på vift!


Kommentarer
Postat av: Vivvi

Jag vill rekomendera alla i sommarsverige att testa min cheesecake, den smakar nästan som glass.

gottochenkelt.blogg.se

2009-07-03 @ 22:58:22
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/
Postat av: I Nadjas kök

Glass, underbart svalkande i denna värme. Jag har dock ingen glassmaskin o tur är det för den skulle nog slitas ut ganska fort. Vi bara älskar glass här hemma och hade nog lagt på oss några extra kilon.



Nadja

2009-07-04 @ 09:05:55
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jessica

Vilken lyx att få en bunte härliga vaniljstänger bara sådär.



Glass är gott, har funderat ett tag på att damma av min som står längst in i ett skåp och se om den fortfarande fungerar.



Ha en bra helg!

2009-07-04 @ 10:49:10
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Pialotta

Glass i stora lass.. det gillar vi.. säkert väldigt gott.

Ha de gott i värmen och tack för din titt hos mig.. finns ju en hel del bloggar med mat och bak så kanske inte så konstigt du missade mig;-)

2009-07-04 @ 12:08:40
URL: http://kakomaten.blogg.se/
Postat av: tuvstarr

Jaghar en glassmaskin, men ingen plats i frysen tyvärr. Annars skulle jag prova ditt recept genast. Låter precis lagomt häromdagen, kallt och fruktigt. Glöm inte ta ett foto innan du äter upp ;-)

2009-07-04 @ 17:25:26
URL: http://magica-tuvstarr.blogspot.com
Postat av: Therese

Men hallå 10 äggulor, vad gjorde du av äggvitan undrar jag?

Är ju så gott när man får göra glassen själv..

Hos åsa på ensidamat fanns det också en mummig variant..



Du undrar om vi bor nära, nära och nära beror på hur man ser det, jag finns i alla fall i sveriges minsta kommun..

Vet du vart det är?

Är ju bara ett stenkast från dig eller hur, ha ha..

Ha en fortsatt trevlig helg..

2009-07-04 @ 20:32:28
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Karin

Nadja: Det blir himla gott med egen glass men jag kan tänka mig att det är en typisk pryl man glömmer bort att man har



Jessica: Jag blev så himla glad!Ska göra en sväng vanilj också. Ha det fint du också!



Tuvstarr: Jag lovar att fota och vi ska väl ha jordgubbar till också!



Kakomaten:Ja du har rätt vi är ju ett gäng mat och bakbloggare! Ha det fint du med!



Therese: Aha då vet jag vart du bor, vad kul!

Ja hälften av vitorna har jag gjort chokladmandelmaränger (macarones)av och ska fylla med smörkräm och den andra halvan tror jag ska bli nötbottnar, just ja det har jag inte bloggat om.

Ha det fint Therese!

2009-07-04 @ 20:52:16
Postat av: mimmismat

Jag känner doften från din vanilj ändå hit. Ljuvligt!

2009-07-07 @ 10:05:26
URL: http://mimmismat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0