Pizzalunch och goda kakor hos Ruth

Jag kunde glömma färdig middag idag för det är ju fotbollscup den här veckan i Östersund och min tilltänkta middagsfixare är såklart där. Men jag ska absolut inte klaga för idag blev Kerstin och jag bjudna på lunch hemma hos Ruth och Kurt och vi fick tokgoda pizzor så jag är mätt än! Vi har turats om att bjuda varandra på mat de senaste dagarna och det känns så vemodigt att arbetslaget splittras, men vi får se till att träffas ändå. Min lunchbjudning häromdan´var nog lyxigast ändå, vitlökskorv och mos från macken, det ni!




Salamipizzan var guld.....


Men Kurt fick inte vara med på bild, typiskt då!

Det här var inga små pluttkakor utan stora rejäla, det gillar jag.

Ruths brysselkex med sylt
200g smör
4,5 -5 dl vetemjöl
drygt 0,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
sylt
pärlsocker

Blanda ihop smör, mjöl, socker och vaniljsocker till en deg.
Låt den vila en smula.
Forma degen till en rulle 4-5 cm i diam.och rulla den i pärlsocker.
Skär skivor, lägg på en klick sylt och grädda i 175°i ca 10 minuter.

Receptet är från 7 sorters kakor fast syltidèn var Ruths egen.

Nu har det precis varit regn och åska här och det var just vad som behövdes. Man blir trött och slut av värmen fast jag älskar den, man dricker för lite och sover som en kratta. När jag cyklade hem idag så bytte liksom asfalten plats med himlen och stjärnor svepte förbi men jag tog mig hem ändå och har klunkat vatten och vilat i flera timmar.
Nu ska jag grädda bullar som vi ska mumsa på när Anna kommer hem i morgon, ja jag vet att jag tjatar om det men jag längtar sååå efter henne.


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Så gott! Va mysigt att ni bjuder varann på lunch sådär! Kram från Ön...

2009-06-30 @ 20:07:32
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Therese

Vi har ett gäng som är och spelar på cupen härifrån också...

Ni gör helt rätt i att bjuda varandra på lunch så där ett bra sätt att hålla kontakten..

Sen så är det ju alltid trevligt med sällskap..

Vad kul att hon äntligen kommer hem, passa på och njut..

Trevlig sommar med mycke sol önskar jag dig och de dina..

2009-07-01 @ 10:27:55
URL: http://www.vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: kwinzell

Kommenterande Kryddburken bör kanske veta att Ruth med de goda kakorna och pizzorna är mycket skicklig kroppkakskokerska efter 40 år tillsamman med en äkta ölänning (deporterad till norrländsk snårskog). Hon kommer snart att tillbringa två veckor på Ön...

2009-07-01 @ 16:09:38
Postat av: Kattis

Jasså du Karin du gillar stora kakor du, var det något fel på mina finskapinnar va? Hälsa Anna från mig. Kram.

2009-07-01 @ 17:01:04
URL: http://kattismirakel.blogg.se/
Postat av: Karin

Kryddburken: Ja vi har haft det såååå mysigt, kram till dig och om du läser det här så läs vad kwinzell skriver i sin kommentar. Jag är avis på dom som ska åka till din ö



Therese:Tänk vad varmt och jobbigt det ska vara med fotboll i hettan men kul också så klart.Ha det jättebra du också kram kram



kwinzell: Jag skulle vilja bjuda in mig på mat nästa gång ni gör kroppkakor! Har gjort det 2 gånger men det var så längesen men visst var det lite krångligt?

Ha det fint på paradisön!



Katttis: Ja hos en del vänner räcker det att ta en kaka av varje sort, ha ha! Dina var så goda så men man fick väl ta tre åt gången? Hälsar Anna precis nu och hon hälsar tillbaka, kram

2009-07-02 @ 23:29:29
Postat av: Sandra drömkaka

Den såg supergod ut pizzan, bra med två olika smaker dessutom!



& kakorna mmm! Jag håller verkligen med om att det är bra med stora kakor, så kan man säga jag har baaaara tagit 5 st kakor & egentligen storleksmässigt kanske det är som 10 st haha ;) !

2009-07-03 @ 16:33:18
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0