Chokladrulltårta med kokoskräm



Idag har jag haft min tidiga dag och slutat redan klockan 11, lyxigt va? Veckans återhämtningsdag som jag är brydd hur jag ska klara mig utan nästa termin,  fast jag vet ju och andra sidan inte var jag ska jobba heller.
 I helgen ska jag och två kompisar åka till Näset och bara ha det lugnt och skönt, strunta i funderingar, elda i spisar och hoppas på solsken!


Rulltårta
4 ägg
2 dl strösocker
1/2 dl potatismjöl
3 msk kakao
1 msk vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 nypor salt

Kokoskräm
100 g smör
1,5 dl kokos
2,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker  flufsigt.
Blanda allt det torra och sikta ner det i smeten.
Häll smeten i långpannan på bakplåtspapper.
Grädda i 225- 250° i ca 5 minuter.
Strö socker på kakan och vänd över den på en skärbräda eller plåt.
Vispa ihop kokoskrämen och bred på den när kakan kallnat.
Rulla, skiva, ät och mumsa!


Jag har fått en utmaning här av Ulrika, hoppas tanken var att man bara ska skriva det man först tänker på och inte tänka så mycket, det passar liksom mig bra det!

Kopiera detta till din blogg, utmana 5 personer och berätta det för dom. Varje svar måste börja med första bokstaven i ditt namn. Alla svar måste vara riktiga, hitta inte på ord! Du får inte skriva samma svar två gånger eller skriva ditt eget namn som svar! Om du utmanar någon med listan så får den personen, om ni skulle råka ha namn som börjar på samma bokstav, inte ge samma svar som du (utom namnet då om ni heter lika). 


Här är mina svar

1. Vad heter du? Karin


2. Ett ord på fyra bokstäver: Koka, ja det närmsta mat jag kunde komma då!

3. Flicknamn: Kristin

4. Pojknamn: Kalle

5. Yrke: Kirurg, (spännande att glo på operationer på tv)

6. Färg: Kitt (obs  inget finger)

7. Klädesplagg: Kjol

8. Mat: Korv

9. Sak i badrummet: Kam

10. Plats/stad: Kölsillre (hitta det på kartan om ni kan och inte är Ångebor)

11. En orsak att vara sen: Klantighet

12. Något man skriker: Kalas!!!! (vi har inte så många grannar!)

13. Film: Karlsson på taket

14. Något man dricker: Kaffe (fast jag tycker det smakar bläääää)

15. Band: Kiss

16. Djur: Knott

17. Gatunamn: Kapellgatan (ha ha där bodde jag när jag var liten!)

18. Bil: Kia

19. Sång: Kom och va me´(lokal hit på Östavallsskola)

20. Känd person: Kronprinsessan, hon har visst något på gång eller?

Jag utmanar alla som vill men tala gärna om för mig eftersom jag är nyfiken av mig och vill läsa!


Kommentarer
Postat av: Karin

Men guuud så gott det ser ut! Jag ÄLSKAR såndär rulltårta. Det här receptet skall sparas för senare bruk! :)

Travlig helg!



Kram Karin

2009-03-13 @ 09:28:27
URL: http://smakakarin.blogspot.com
Postat av: KarinW

Spara du Karin, jag var till dig nu och såg smarriga vårrullar, det ska jag göra av min filodeg i frysen!

2009-03-13 @ 12:53:40
Postat av: mimmismat

Fint du gör nu med dina bilder! Ha det gott på ditt Näs!



2009-03-13 @ 15:14:07
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Marianne "storätarn"

Är det två vänner eller två "vänner" Du skall till Näset med?

2009-03-13 @ 18:36:20
Postat av: Daniel

Hej Karin hoppas du mår bra. Rulltårta känns så jäkla bortglömt nu mera tycker jag det är vansinigt gott och är också snyggt. Din ser toppen fin ut. Ha en trevlig helg mvh Daniel

2009-03-14 @ 12:28:13
URL: http://toproos.blogspot.com
Postat av: Kalasgott

Ser himla smaskens ut! :-)

2009-03-14 @ 15:28:57
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: carro

Hej karin! Du ska se vad lisa lagar mat nu för fulla muggar. Fläskfilé (såklart) vitlöksbröd vitlökssås, klyftpotatis och fetaostsallad. Tror att jag kommer bli riktigt mätt, sen har vi världens gottapåse till senare också!

2009-03-14 @ 16:20:54
URL: http://cleek.blogg.se/
Postat av: I Nadjas kök

O vilken ljuvligt god rulltårta, choklad och kokos är perfekt tillsammans.



Ha det gott!

Nadja

2009-03-16 @ 08:10:09
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Postat av: P

Det såg mycket trevligt ut!

2009-03-21 @ 18:32:39
URL: http://www.foodetc.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0