Kakbak och buljongkok

Jag har knyckt ett recept hos Emma på en chokladkaka som jag precis stoppat i ugnen men jag hoppade över smöret, talang!
Det är en topping på kakan så jag hoppas den blir saftig ändå. Mannen fyller år imorgon så den här kakan får bli istället för tårta tror jag.
Här är receptet på Emmas Jörnkaka
Hos K finns det ett nästan likadant recept.



Buljongkok av fina köttiga älgben har det varit i mitt kök. Jag "brände på" kryddade köttben, lök, morötter, vitlök och chili i ugnen först innan allt åkte i syltkitteln. Ja just det, det följde med en bit ingefära också och från frysen tog jag en bit fänkål, selleri och örtkryddor (gräslök, persilja, timjan, oregano) Det fick småputtra i flera timmar tills köttet lossnade lätt från benen. Jag frös in små köttbitar i buljong, perfekt att ta upp till gulasch eller köttsoppa och resten av buljongen frös jag in i småburkar.

Det ser bra mycket godare ut före kokning!



Vi blev bjudna på hockeymiddag hos svärföräldrarna idag. Maten var som vanligt suverän men hockeyn skippar jag lätt!
Avokado med citron, majonäs och räkor fick vi först.

Saftig karré, rotisar, sås och potatis mmmmmmums!


Ja som ni ser så har jag hittat några knappar att leka med i fotoprogrammet och jag vore glad om jag förstod mig på hälften!

Hallon och blåbär har en tävling på gång och man kan vinna en finfin bok med chokladrecept.
Vem vill inte vinna den?
Trackback
RSS 2.0