Äppel päppel......



Det var ett tag sedan jag gjorde äppelmos (kan hänga ihop med att jag inte får några äpplen på trädet) men jag har fått äpplen av snälla syster. Mamma har en passértillsats som jag lånat ibland och då blir det barnsligt roligt att göra mos men nu när vi är "lilla familjen" så blev det här enklare. 

ÄPPELMOS
1 kg äpplen
1/2 dl vatten
3 dl socker
saften av 1 liten citron

Jag kokade äpplen utan skrutt och skal med en liten skvimp vatten och citronsaft.
När det var mjukt efter ca 15 minuter körde jag allt slätt med stavmixern.
Socker rörde jag i och allt fick koka upp.
Sedan hamnade moset i små burkar som åkte i frysen alltså hoppade jag över konserveringsmedel.

Jag gluttade lite på Go´kväll igår och såg på Maud som gjorde en tarte tatin. Då kom jag på att jag hade en öppnad förpackning smördeg i frysen (och att vi skulle äta tråkiga rester till middag och att jag ville ha nåt gott) men jag glömde visst att äpplena ska vara i botten på den äppelgrejen men det här blev gott ändå.


ÄPPELPAJ
3 bitar fryst smördeg
1 liter äppelbitar
1 msk kanel
1/2 dl socker
2 msk smör
skalet av 1 citron

Tina smördegen och kavla ut den så den passar en pajform.
Fräs äppelbitarna i smör och strö över kanel och socker.
Lägg äppeljoxet på smördegen och lägg några remsor deg över.
Grädda i ca 20 minuter i 200°.



Förresten om någon hörde ett vrål på kvällskröken och en massa mindre vackra ord så var det jag som tappade en HEEEL MASSA äppelringar i golvet som var urkärnade, skalade och skurna och skulle hängas på tork!
Ibland blir jag så himla trött på mig själv....
Då fick det bli mos och paj istället fast av nya äpplen då.


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Wow, va mycket du har hunnit. Trevlig helg på dej. Hoppas det blir en hel del vila! Kram

2009-10-01 @ 21:43:23
URL: http://mindag-k.blogspot.com
Postat av: Therese

Ja ibland kan det jävlas ordentligt för en när man står och fixar, ha det väl börja så tycker jag att det bara fortsätter.

En olycka kommer sällan säger man ju, men du redde ju ut det bra..

Trevlig helg

2009-10-02 @ 10:18:31
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0