Köttfärsröra med paprika och tomat

Här har det varit frysstädning nu och det betyder att mannen skottat is, organiserat och städat i boxen och jag kokar saft (eller sitter vid datorn och tittar med ett öga på saft-majan). Man ska göra det man är bäst på tycker jag! Det är älgkött på ingång här i dagarna och som läget var nyss så rymdes det inte ett knippe gräslök ens!
Dagens middag blev till många fast vi bara är två men det blev till några matlådor och resten fryser jag in och gör chili con carne av framöver.





KÖTTFÄRSRÖRA 8-10 port
800g köttfärs
1 stor gul lök
3 paprikor
2 klyftor vitlök
500g passerade tomater
2 msk tomatpuré
1 liten chili eller torkade flakes
1 dl kraftig buljong eller 1 dl vatten+ 1 tärning
2 msk soya
250g små tomater
salt och peppar
olja till stekning

Bryn köttfärsen och krydda rejält.
Dela lök, paprikor och vitlök och låt det fräsa med.
Pytsa i tomatpuré, passerade tomater, soya och buljong och låt det puttra ihop någon minut.
Halvera tomaterna och låt de gå i grytan och bara bli varma.
Ät tillsammans med ris eller pasta.

Nu börjar den stora jakten på saftflaskor, återvinningens baksida!

Kommentarer
Postat av: carolina

vilket bra sätt att ta vara på köttfärs utan att äta köttfärsås och spaghetti som vi jämt gör. men ikväll blir det tacos, det funkar det med ;)

2009-10-13 @ 19:29:59
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Becca

Sv. Ja visst är det fint! Tyvärr är det inte mitt porslin, hittade bilderna på google. Men jag drömmer om att en dag få ha så fint porslin :)



Kram.

2009-10-13 @ 20:25:36
URL: http://beccatroll.blogg.se/
Postat av: Jessica

Låter ljuvligt, härligt med lite hetta i maten i dessa förkylningstider.



Gah, frysrensning skulle verkligen behövas här med.



Ha en toppendag!

2009-10-14 @ 08:25:37
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Det ser riktigt gott ut, precis sån där mat är min grej :)

2009-10-14 @ 11:07:49
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Therese

Det där med bär i frysen är ju en historia för sig..

På nått konstigt vis så ha jag alltid legat ett år före, alltså bären som jag plockat in för året ha åkt i frysen och fjolårets ha åkt upp och blivit saft av..

I år tänkte jag att nä nu jädrans, dök ned i frysen och tog upp alla svarta och röda vinbär + krusbär och slängde alla årgångar i saftmajan allt eftersom..

Nu står det lite råsaft i frysen istället..

Så nu kanske man har kommit i kapp..

Älgkött är ju en guda gåva, känns skönt då man ha det i frysen.



Ha det bra

2009-10-14 @ 19:15:54
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Karin

Carolina tacos är bland det godaste i köttfärsväg ändå!



Becca hoppas det är sanndrömmar då!



Jessica: Chili är alltid bra tror jag men min förkylning vill inte ge sig riktigt ändå!



Helena lätt som en plätt mat är perfekt!



Therese: Jag känner igen mig med bären för så där gör jag alltid med lingonen men det blir inte sämre alls efter ett år tycker jag.Ja nu kan älgen komma när han vill eller hon tror jag det blir.

Ha det fint!

2009-10-14 @ 20:12:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0