Trattistårta och 2 pajer fick bli dagens middag



Igår blev det årets sista svampplockning för nu har farbror Frost gått fram för hårt. En solig fin dag har det varit hos mig idag men kroppen skrek vila imorse så jag har tagit det ganska lugnt. Jag var ute en sväng bara och gjorde det sista plocket med krukor men någon ork till promenad fanns inte.
Jag har knappt lagat något av årets svamp så jag gjorde några pajer till middag. Efter middagen fick jag älgkött och jag tänkte bara ZZzzzzzz men jag måste missat något i beställningen för det var benfritt, malet och sååå finstyckat så det var bara att stoppa i påsar, fattar ni inte en enda slaksida eller minsta gnutta ben eller senkarvning?!

Det här receptet kommer från min kompis Kerstin. Jag hade inte riktig VB-ost men en vällagrad svecia och det blev gott ändå tycker jag. Jag halverade receptet också för vi var inte så många här hemma. Det måste gå perfekt att toppa med räkor, lax, rom eller vad som helst (ja nästan då)  om man nu inte har trattisar och servera som en liten förrätt.

SVAMP OCH VÄSTERBOTTENTÅRTA
400 gr grovt riven västerbottensost
300 gr philadelphiaost
1 kruka dill
3 ägg
ca 500 gr trumpetsvamp eller liknande eller 3 nävar torkade
smör till stekning
1-2 krm salt
1 krm vitpeppar

Vispa ihop ostarna med elvisp, tillsätt dillen och äggen ett i taget.
Smörj och mjöla en form med löstagbara kanter/ pajform .
Häll i ostsmeten och grädda i mitten av ugnen 175 grader i ca 30 min, tårtan ska vara lite lös i mitten.
Stek svampen i smör,  salta och peppra och toppa tårtan med svampen.




PAJDEG TILL 2 PAJER
300g  mjukt smör
6 dl vetemjöl
4 msk kallt vatten
en gnutta salt

Kör allt till en deg i matberedaren eller med elvisp.
Låt den vila står det i alla recept men jag brukar missa den raden!
Tryck ut degen i 2 formar och nagga botten. 

TRATTISPAJ med bacon och lök
1 liter färsk svamp eller ca 2 dl torkade
1 paket bacon
1 lök
2 ägg
2 dl creme fraiche 34%
2 dl riven stark ost
salt och peppar

Förgrädda pajskalet i 10 minuter i 200°.
Fräs ihop svamp, bacon och lök och lägg det sedan på pajskalet.
Rör ihop ägg, creme fraiche och kryddor.
Slå det över pajen och strö över osten.
Grädda i 20-25 minuter 






SKINKPAJ en alldeles vanlig sån
2 hg skinka
3 ägg
2 dl grädde
1 dl mjölk
salt och peppar
3 dl riven ost med smak

Här förgräddade inte jag pajskalet men gör det om du vill.
Strimla skinkan och lägg den på bottnen och strö över osten.
Blanda äggstanningen och slå den över.
Grädda i ca 30 minuter tills pajen "stannat" och fått lite färg.




Ha en skön helg mina vänner, nu ska jag tippa omkull mig i soffan och kolla på körslaget!


Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Bra tips! Tänkte ta årets sista svamppromenad idag.

Hälsar fröken Dill

2009-10-18 @ 07:14:52
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Ooo jag bara älskar pajer och dina såg verkligen spröda och fina ut.



Ha en fin söndag,

Nadja

2009-10-18 @ 10:13:27
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Karin

Fröken Dill ha en skön dag i skogen och hoppas du hittar mycket svamp!



Nadja: Ja de blir krispiga och goda om man tar riktigt smör! Ha en fin dag du också!

2009-10-18 @ 10:40:21
Postat av: Carro

Mums, vad gott med paj !

Jag väntar på att min morbror i norr ska fälla någon älg så jag får flörta till mig lite älgkött , det är ju så fruktansvärt gott ! :)



Ta hand om dig !

2009-10-18 @ 11:38:30
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Tänk att svampsäsongen går så fort förbi. Goda grejer du tipsar om.

2009-10-19 @ 21:43:12
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Emma

Hmpf, Farbror frost, själv har jag haft självaste snögubben på besök. Lite irriterad måste jag säga, är inte redo för snö än, men första brukar ju försvinna, så jag håller tummarna!



Mycket gott du lagat senaste tiden!



2009-10-20 @ 13:42:48
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: JamesABE

hola,

not positive anyone is interested in wanting to own an [url=http://win-iphone4s.net]i phone[/url] 4 or not, but here is a site i found that offers a contest giving em away. it is easy and painless to enter & FREE!


good luck

2012-07-13 @ 05:36:50
URL: http://win--iphone4s.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0