Pasta med bacon och tomat

Pasta Carbonara gillar vi i det här huset och idag fräste jag med tomater och tomatpuré bara som omväxling. Äggulan kan man ju hoppa över ifall man inte gillar det.



PASTA MED BACON OCH TOMAT 3-4 port
300g färsk pasta, linguine gillar jag
2 paket bacon
4 plommontomater
2 klyftor vitlök
2 dl grädde
1,5 msk tomatpuré
1 dl av pastavattnet
basilika, färsk eller torkad
Tillbehör:
1 varsin äggula
riven ost

Stek baconet och när det är stekt så fräs med vitlök, tomater och tomatpuré så det blir varmt.
Riv i basilika eller strö i någon torkad ört.


Koka pastan, slå bort vattnet men tippa 1 dl av vattnet i stekpannan och rör om.
Lägg tillbaka pastan i kastrullen, tippa i baconfräset och häll i grädden.


Låt allt bli hett och servera sedan direkt på tallrikar.



Idag slutade jag tidigt och det var längesedan så jag passade på att plocka in lite kryddor från landet. Jag trodde att farbror Frost tagit dom i natt för det var is på rutan imorse men han måste varit på gosidan.
Jag torkade salvia  och tagetesdragonen var för sig och de fick dela på ett myggnät.


Här på nätet är det en salig blandning av timjansorter, oregano, basilika, persilja, gräslök, chili och det var kanske något mer också ja just det rosmarin . Vi får se vad det där blir men det är kul att experimentera!
Vitlök glömde jag visst, den får åka på tork en annan dag.


Efter middagen tog jag korgen och spanade runt på en myr i krokarna här (lite hemlig ska jag väl vara!) för jag har gett mig 17 på att det ska finnas rödgula trumpetisar där. Ifjol fick jag långnäsa men ikväll blev det jubel! Det var väl inte värsta bästa stället men några liter fick jag så nu blir det rensning.


Kommentarer
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Du har lyckats betydligt bättre med dina örter, än vad jag har gjort. Härliga bilder. Och äppelchutneyn såg riktigt god ut också ;)

2009-09-24 @ 20:01:51
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com
Postat av: I Nadjas kök

Vad underbart att bara kunna plocka sina örter så där. Det ser så vackert ut. Pastan låter underbart gott...när kan jag komma förbi och provsmaka?

2009-09-25 @ 09:25:33
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Karin

Låter supermumsigt! Och vad härligt att ha egna kryddor på det där sättet. Vi flyttar snart till egen trädgård och jag hoppas kunna börja odla själv då. Ha en skön helg!

Kram Karin

2009-09-25 @ 17:09:24
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com
Postat av: Jessica

Pastan ser verkligen supergod ut.



Härligt att kunna plocka in och torka sina egna örter. Själv är jag himla dålig på allt vad odling heter, fast i år har jag faktiskt fått både fin sallad och gräslök, så vem vet det kanske tar sig.



Hoppas du får en bra helg!

2009-09-26 @ 10:07:36
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0