Jordärtskockssoppa



Hej och hå vad dagarna går, just nu känns det som om veckorna flyger fram. Jag har haft fullt upp med roligheter idag med massor av matlagning men det tar vi senare för nu ska jag iväg på middag till Ulla. Den här soppan är en riktig barndomslängtan för mig men nu var det jag som fick bjuda mamma på soppan!

JORDÄRTSKOCKSSOPPA  3-4 port
400 g skalade skockor
2 potatisar
1 gul lök
6 dl mustig buljong från kok eller tärning
2 dl grädde
1 dl mjölk
salt och nymalen vitpeppar

Koka upp buljongen.
Skala och skiva lök och potatis
Skala och skiva skockorna, dela dom i bitar och lägg direkt i buljongen tillsammans med potatis och lök. ( lägg skockorna i citronvatten läste jag någonstans men är du rapp och lägger dom i buljongen så hinner dom inte bli fula i färgen)
Låt allt koka tills det är mjukt, mixa soppan slät, tippa i mjölk och grädde.
Smaka av med salt och peppar när soppan kokat ihop.

Precis när vi skulle äta kom jag på att Kryddburken gjort så goda bröd med bacon på men då var ju det för sent så jag stekte baconet i micron bara. Kolla in hennes recept för det bara ska jag göra nästa gång det är sopptime, kan gå fort de`!

Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Jamenvisst! Det är ju så in i gudens gott detta alltså!! Ser att du har potatis i din soppa, det ska jag prova också! Kram på dig!

2010-04-28 @ 20:02:37
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Sylvia

Mumsigt! och så påminde du mej just om knölarna jag lovat dej. Rusar bums o hämtar dem:)

2010-04-28 @ 20:30:31
URL: http://florakulinara.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0