Chili con chorizo eller korvgryta med bönor!




En riktig vilodag har jag haft idag bortsett från promenaden tidigt i morse. Ingen ork till några större projekt utan bara softat och småstökat lite  här hemma. Middagen blev ingen stor ansträngning heller som ni ser men det blev en helt ok korvröra. Ta det du har i grönsaksväg och har du tacorester så är det perfekt, just det jag hade en halv burk tacosås som också åkte med! Nu var min plan att tippa i en burk kidneybönor men eftersom jag är så himla snäll så tog jag dom på sidan och kokade pasta till mannen. Bönor är det enda som han har lite problem att äta men vita går bra och bruna också hmmm...konstigt det där..... borde tippat i dom ändå!

CHILI CON CHORIZO 4 port
300g chorizokorv
1 lök
2 paprikor
8 champinjoner
1 liten burk majs
1klyfta vitlök
1 burk vita bönor i tomatsås
1/2 dl tomatpuré
1 dl vatten
färsk chili/flakes/tabasco
2-3 tsk spiskummin
salt och peppar
2 msk olja

Tillbehör:
creme fraiche på toppen
kidneybönor, pasta eller ris

Fräs korv och grönsaker i oljan, tippa sedan i majs, vita bönor, tomatpuré och vatten.
Smaka av med chili och kryddor så det blir så "hett" som du vill ha det.




Här finns ett gott recept också om ni är många och dessutom har köttfärs till hands!

Kommentarer
Postat av: Emmy

Chorizo är perfekt som smaksättare, men dess egen hetta brukar mildras lite i grytor så även barnen äter den. Här äter alla fyra bönor, men eftersom alla har sin egen favorit brukar det bli vänlig vid sidan om...

2010-08-23 @ 13:21:57
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Emma (Newbiecooking)

Roligt det där med vad man är van och gillar och inte. Många gillar ju inte inälvsmat i vanliga fall men ändå så kan de gilla blodpudding och/eller leverpastej för de har de vuxit upp med. För övrigt såg det riktigt gott ut! Jag kommer på att jag äter korv alldeles för sällan när jag ser det här.

kram Emma

2010-08-23 @ 18:02:17
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: Filibabba

Det ser jättegott ut! :)

2010-08-23 @ 19:31:15
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Det såg riktigt gott ut det där. Jag tycker bönor är riktigt gott men glömmer liksom bort att använda dom!



Skönt med en vilodag. det kan behövas mellan varven.



Sköt om dej!

2010-08-23 @ 20:40:44
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: Therese

Jag har ju lite svårt med konsistensen när det gäller vita bönor, tycker det känns hel läbbigt att tugga (ja jag vet att jag är knäpp) bruka dock offra mig ibland så gubben få chili con carne..

Skönt med en dag då det inte är så mycket måsten..

Ha det gott

2010-08-24 @ 18:14:47
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Karin

EMMY:Mera korv åt folket! Skulle vilja smaka korven från Taylor&Jones......



FILIBABBA: Inte så tokigt faktiskt, korv är underskattad mat tycker jag.



KERSTIN: Håller med dig, bönorna finns där längst in i skafferiet!Kram till dig



THERESE:Du är snäll du Therese! Ja det skulle vara flera lugna dagar bara..... Kram

2010-08-24 @ 20:37:04
Postat av: I Nadjas kök

Detta är riktigt gott, till och med barnen gillar det.

2010-08-28 @ 20:14:28
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0