Citronkola får bli det första julgodiset

Jag har varit på mitt livs första releaseparty! Elever på Överturingens skola har jobbat med en utekokbok och den släpptes igår. Det var mingel med plockmat och dryck och en musikunderhållning som var fantastisk.
(Jag var inbjuden att berätta lite om min blogg men det blev väl ingen hit efteråt kom jag på massor av bra saker som jag borde sagt )
Boken har dom jobbat med under ett helt år och all mat har lagats ute! Eleverna har hittat på några egna recept men också tagit med traditionell mat från Haverö. Här är dom radiopratare också.
Vad säger ni om påsakorv? Vaniljklimp? Maskrossirap? Pruppser? Säterbomb?
Boken finns att köpa hos Ånge Bokhandel och Ånge Blommor.




Många verkar vara i full gång med julstök i köken men där ligger jag lite efter. I mitt kök har det bara blivit saffransbröd och mjuk pepparkaka än så länge. I ST  fanns det ett recept på smörkola som jag testade och smaksatte med citron och det blev lite foxkolakänsla!



CITRONKOLA
50 g smör
3 dl grädde
1,5 dl sirap
3 dl socker
1 krm salt
1 krm ättiksprit
1 citron, rivet skal + 2msk citronsaft

1. Smält smöret och tippa sedan i allt utom citronskal och saft.

2. När kolan nästan är klar så smaksätt med citronskal och saft.

3. Låt kolan koka till kulprovet är som du vill ha din kola.

4. Tippa upp smeten i en smal sockerkaksform (blir tjocka kolor då) täckt med bakplåtspapper.

5. Skär i bitar när kolan stelnat och linda in kolorna i papper eller lägg dom glest i burk med papper mellan lagren.


Här hittar du LIMEKOLA som jag gjorde för två år sedan.


Kommentarer
Postat av: anna-karin

Halloj Karin! Tusen tack för att du kom i går och delade med dig lite om din mattanka, så super snällt. Det var jätte bra och dina gamla elever var så stolta att ha en "gammel" fröken med : ) Nu tror jag att jag tar och testar dina citronkola ser mycket goda ut! Ha det bra och en riktigt God Jul om vi inte hörs och syns : ) AK

2010-12-11 @ 16:03:23
Postat av: Anonym

Även lime är en riktig höjdarsmak på kola, en av mina favoriter. Men absoluta smakupplevelsen är lakritskola kokad på lakritsstång från apoteket...ÅsaZ

2010-12-11 @ 18:13:46
Postat av: KarinW

Anna-Karin:Tack, som sagt så kom man ju på vad man skulle sagt när det var för sent. Det var kul att träffa alla eleverna och ni måste vara så stolta över dom!



Åsa Z: Jamen det har jag bara läst om men aldrig testat, kanske man ska köpa en lakritsstång då?

2010-12-12 @ 22:44:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0