Saffransbiscotti



Frida har bakat mumsiga skorpor hon. Jag gjorde en omgång häromkvällen också och dom är farligt goda att doppa i kall mjölk! Goda till glöggen är dom också. Receptet är från tasteline fast jag tog bort en gnutta saffran och la till en gnutta salt, oj vad det låter småsnålt!


SAFFRANSBISCOTTI
2 ägg
1 paket saffran
100g rumsvarmt smör
100g mandel
1 dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt

1. Hacka mandeln grovt.

2. Vispa ihop saffran och ägg och tillsätt rumsvarmt smör och socker till en porös smet.

3. Blanda ner hackad mandel, vetemjöl och bakpulver till en jämn och ganska kletig deg.

4. Rulla smeten i tre längder på en plåt med bakplåtspapper.

5. Grädda mitt i ugnen i 200° i 15 minuter.

6. Låt kaklängderna svalna något och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar.

7. Torka mitt i ugnen  ca 1 timme i 75 °.


Nu ska jag slå in julklappar,  lyssna på julmusik och knorpa på en skorpa!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0