Chilibröd med prästost



När jag var på party hos Kattis för några veckor sedan bjöd hon på ett tokgott bröd som jag försökt apa efter och jag gjorde på enklast möjliga sätt (det har ju gått att ringa och fråga efter receptet också ). Jag vill ha en ganska lös deg men den ska gå att jobba runt med degskrapa, mjöl och lätta händer! Nästa gång ska jag blanda med vitlök och lite grönt också. Det blev ingen bild på de nygräddade bröden bara en på de torra restbitarna dagen efter.

CHILI OCH OSTBRÖD
50g jäst
5 dl vatten
1,5 tsk salt
3 msk olivolja
1/2 -1 chili finhackad
2 dl lagrad präst eller annan ost med smak
vetemjöl till en deg som är lagom lös

1. Rör ut jästen med ljummet vatten som vanligt.

2. Arbeta in de övriga grejerna och låt degen jäsa i bunken i ca 30 minuter.

3. Tippa upp degen och dela den på mitten och forma 2 avlånga bröd.

4. Låt de jäsa 20-30 min, strö över riven ost och grädda i 250° i ca 15 minuter.


Nu bär det av till Sundsvall och Gatufest. Det ska bli kul att träffa Anna, Lisa och Adam men först ska jag till Carro och klippa mig. Tänk om jag skulle våga en ny frisyr? Ingen risk,  jag fegar nog ur när jag sitter där i stolen som vanligt!


Kommentarer
Postat av: Märit

Vad gott det ser ut! Måste visa Karlsson det här receptet, för det är han som oftast bakar matbröd här hemma.

Ha det gott i värmen!

2010-07-08 @ 19:58:06
URL: http://torparsambo.blogg.se/
Postat av: Nena

med chili och ost i matbrodet har jag aldrig testat, nu gav du mig en ny och rolig idè!! Tack sa mycket och onskar en harlig helg,

kramar,

Nena

2010-07-10 @ 01:49:24
URL: http://www.paradiserecipe.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0