Lammsadel eller filé med grönsaker och sky

Här kommer köttet som vi åt igår till gratängen. Mannen är ingen älskare av lamm men den här filén hade han inget emot. Jag kommer nog inte att köpa lamm mer och lägga i frysen när det mest är jag som gillar det, jo förresten jag ångrar mig redan. Komer det ett "lammsamtal" till hösten så kommer jag att säga YES! Jag skulle såklart ha gjort vitlökssmör till köttet men det kom jag på alldeles för sent.

LAMMSADEL eller filé
1 kilo lammsadel
1/2 dl hackade örter, rosmarin, timjan oregano
1 stor klyfta vitlök
2 msk olivolja
1 tsk salt
smör till pannan

Blanda örter, vitlök, olja och salt till en gegga, gnugga in köttet och låt det ligga i en påse i några timmar.
Bryn köttet i smöret.
Stick i en termometer och låt köttet gå klart i ugnen i 150° tills det har ca 63°.
Ha en skvätt vatten i botten så du får en god sky.
Låt sedan köttet vila en stund och skär sedan ut fileérna.
Jag brynte dom hastigt runt om för jag vill ha stekyta.

Spara skyn från formen och smaka av med lite buljong, tomatpuré, balsamvinäger och honung tills du får en mumsig sky!

Ofta brukar man servera köttet liggandes på benet men jag stoppade benet i en gryta och kokade buljong på det istället. Ingefära, lök,  torkad lime, chiliflakes, stjärnanis och limeblad fick koka med så kanske det blir en asiatisk soppa någon kall dag framöver. Den åkte förresten i frysen för det ska ju vara varmt nu när jag har semester!

Det här blir så gott och det är ett bra alternativ när man är less på smaklösa färska grönsaker för det blir jag ibland.

SNABBFRÄSTA GRÖNSAKER
gröna bönor, frysta
strimlade eller hyvlade morötter
smör+olja
vitlök, hackad
salt

Fräs grönsakerna hastigt i smör och olja.
Krydda med salt och låt vitlöken svänga med på slutet så den inte bränns.



Ikväll blir det räkor på Näset med några kompisar och jag hoppas att det slutar blåsa så att vi kan sitta på bryggan och äta. Nu ska jag ta min tekopp och fortsätta att läsa Vattenmelonen av Marian Keyes. Jag har inte läst på säkert 1 år så det är på tiden!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Marian Keyes hon är väl för härlig./KF ;)

2010-07-05 @ 18:19:50
Postat av: Lisa Walker

Men vi ska laga sushi på fredag! Sen jobbar ju jag till 21 så det beror väl på om ni vill äta så sent :)

2010-07-05 @ 22:49:20
URL: http://lisawalker.blogg.se/
Postat av: Mimmismat

Lammfilé kan väl ingen tacka nej till. Ser jättegott ut!

Ha en en trevlig kväll på ditt Näs!

2010-07-05 @ 23:11:14
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Emmy

Åh, vad gott!! Jag älskar lamm.

2010-07-06 @ 00:12:34
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Sylvia

Mums för lamm! Och semester och Marian Keyes. En härlig kombination. Själv sitter jag i hänggungan på altanen med en deckare. Har haft huset fullt med gäster så det enda jag ska göra imorgon är att gunga, läsa och köra tvättmaskiner med lakan :)

2010-07-06 @ 22:53:57
URL: http://florakulinara.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Vi älskar lamm i alla dess former, lammracks, stek och filé, ja nästan vad som helst. Så mycket olika goda middagar man kan göra med det. Detta receptet lägger vi i prova på högen, tack!

2010-07-07 @ 20:39:42
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: j

Låter kanongott !

2010-07-07 @ 20:57:51
URL: http://johannasrosavarld.blogg.se/
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

HELA KISSIES LÅT FINNS NU PÅ MIN BLOGG! Kolla in och lyssna och säg vad du tycker om den! =) KRAMIS <3

2010-07-07 @ 21:27:15
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Karin

KF:Gissa vad hjärnan arbetar.......vem är KF? Ska ta fram boken snart för hon skriver så himla kul!



LISA:Då får vi köpa oss lite sushi på gatufesten!



MIMMI: Tack Mimmi, det blev en mysig kväll! Mannen ville gärna ha köttresterna dagen därpå.....



EMMY: Ja visst är det gott!



SYLVIA: Det är kul med gäster men det är mysigt med lugn och ro också. Kanske jag ska försöka mig på en deckare jag också!



MÅRTENSONS KÖK: Ert kök ska jag titta in i nu!



J: Japp gott var det!



CECILIE: Ja som omväxling från alla recept!

2010-07-07 @ 22:23:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0