Grillpremiär!



Mysig kväll blev det igår i sköna vädret och vi var 12 stycken på grillpremiär här hemma och det var så varmt så vi kunde äta ute. Jag tror vi får skaffa oss en större grill för det tog en stund med klotgrillen! Därför blev inte bakpotatisarna riktigt som jag tänkt mig. Grejen var att jag tänkte gröpa ur dom och blanda moset med ost, kryddgrönt och creme fraiche och sedan in i ugnen igen men dom fick bara riven stark prästost på toppen. Marinaden till kött blir olika varje gång och det är ju bara att röra ned de kryddor och såser man gillar, ingenting blir fel!

MARINAD TILL 3 KG KÖTT
2 dl rapsolja
1 dl soya
2 msk balsamvinäger
1 msk paprika
1 msk Jamaican jerk (eller grillkrydda)
1/2-1 msk chili och örtmix

GETOSTKRÄM
100 g chevré
3 dl creme fraiche
salt och peppar

Kör allt slätt med en stavmixer, krydda och smaka av!


BEASÅS
1 miniliten lök
3 msk vinäger
1/2 dl vatten
persiljekvist
8 vitpepparkorn
3 äggulor
1 msk grädde
200g smör
salt, cayenne, citronsaft
dragon i vinäger eller torkad/färsk dragon

Koka upp vatten i en kastrull till vattenbad.
Smält smöret och håll det varmt.
Lägg lök, vinäger, vatten, pepparkorn, persilja och lite torkad dragon i en liten kastrull och koka tills två matskedar vätska återstår och sila.
Vispa äggulor, grädde och den silade vätskan i en kastrull.
Sätt ner kastrullen i vattenbad och fortsätt vispa rejält tills det tjocknar.
Tag kastrullen från värmen och vispa i smöret lite åt gången och under kraftig vispning.
Tag inte med den grumliga bottensatsen i smöret.
Smaka av såsen med hackad dragon, ev. pressad citron en gnutta cayennpeppar och salt. 
Värm inte den här såsen för då skär den sig! 

Vi  grillade majs, zucchini, paprika och svamp också och dom fick ligga i olja, persillade, citronsaft och salt en stund före grillningen.


Kommentarer
Postat av: Mimmismat

Mysigt med så många kring grillpremiären. Vädret var verkligen gudomligt i gårkväll.

Jag har precis blandat en chimcurri till dagens grill med en lammytterfilé.



Ha en bra vecka, Karin.

2010-05-16 @ 14:56:35
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Anna E

Hej! Hoppas allt är bara bra...Ville bara skicka vidare lite beröm till den person det gäller... Jag har varit på tjejhelg i helgen på Södra berget. Då var det några föräldrar på en förskola du jobbat mycket på ett tag nu som tycker du är helt suverän med deras barn. Kan vara kul att få höra, tyckte jag -det var ju INTE nån överraskning alls för mig, iofs :)

Kram

2010-05-16 @ 20:31:05
Postat av: Sylvia

Ja visst var det supergrillväder i lördags. Själv var jag på Bosniskt-Svenskt bröllop och svingade mina bleka lurviga ben i vilda Bosniska danser och lagade mat dagen innan med brudens Bosnien/Macedonska släkt. Livat värre :)

Vi ses i veckan!

2010-05-16 @ 22:32:34
URL: http://florakulinara.blogspot.com
Postat av: Malin.T

Grilla, kan man göra det för mycket? Vi försöker göra det så fort vi är lediga. Bakpotatisen låter jättegod!

Hoppas långhelgen varit skön!

2010-05-17 @ 09:31:53
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Karin

MIMMI: Ja nu fick man sommarkänsla. Dotterns favorit är chimcurri men hon ska få det nästa gåpng det blir grillning!



ANNA E:Hallå där Anna! (Såg skymten av dig nyss,men jag har rast nu) Vad glad jag blir!!! Det känns extra kul när jag flaxar omkring! Vad härligt med en tjejhelg sådär och god mat har dom ju där också.

Sköt om dig/kram



SYLVIA: Vad kul med bröllop och dans! Du kan väl berätta om maten när vi ses?

2010-05-17 @ 09:34:51
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Hej Karin. Nu är det du som leder i Tapastävlingen, Kul! Jag gillar din enkla, svenska tapas. Hoppas det håller i mål :)

Jag hade hoppat upp från 19 till 10 plats idag. Mina små svampar kan nog inte konkurrera med de andra fina rätterna. Det fick jag höra av min syster redan första dagen ;)

2010-05-17 @ 16:35:33
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com
Postat av: Karin

Birgitta: Hoppsan vad kul men det kan svänga mycket än! sedan hänger det väl på vad som passar till det där vinet och jag tvivlar på att tranbär hör dit? Ångrar mig att jag inte gjorde en balsamicosirap och ringlade över. Jag håller en tumme för dina svampar hälsa det till din syrra:)!

2010-05-17 @ 20:56:54
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Jag och min 80åriga mamma provsmakade vinet i helgen. Tror visst att det funkar bra till tranbären, det var mycket smakrikt, med lång eftersmak.

Vi gillade det båda två, drack det till en räkmousse med mycket syra från både citron och chilisås i.

Jag hälsar till min syster ;)

2010-05-17 @ 21:38:09
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0