Matjessilltartar med creme fraiche och rödlök



Det har varit en rejäl matvecka för mig + sång, fiol och vattenplask så bloggen har fått vila i flera dagar. I onsdags hade jag middag med kompisar och nu har vi haft middag både fredag och lördagkväll. Det är ju jättekul för jag trivs i köket men tiden bara susar iväg. Här kommer en av förrätterna som jag hittat i min "Krogbok från Salt & Sill". Jag dubblade receptet och serverade hårdbrödet vid sidan om och plussade dit lök och creme fraiche istället för friterade lökringar.

MATJESTARTAR 6-8 bitar
1 stor finhackad gul lök
2 msk smör
3 burkar matjessill
2 msk finklippt gräslök
1 rågad msk creme fraiche
2 tsk dijonsenap
salt och peppar

1.  Bryn den hackade löken i smör och låt den kallna.

2. Skär sillen så smått du kan och blanda med det övriga och den kalla löken.

3. smaka av med salt och peppar.

4. Forma röran till små puckar eller ägg och servera  med tillbehören.

Tillbehör:
fäbodknäcke eller något liknande
lagrad ost
creme fraiche
hackad rödlök
dillvippa


Svenska matbloggare
design Christoffer Anderton

Till helgen ska jag till Stockholm på matmässa "Det goda köket" , jättespännande!
Nu blir det en matbloggarträff också på lördagen mellan kl 10-14, hoppas det kommer många.
Här kan man anmäla sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0