Mjuk pepparkaka med vaniljsmetana



När mannen säger två gånger att den här kakan måste du blogga om då bara måste jag göra det!
Jag hade en smetana med utgånget datum i kylen och hittade ett recept hos Kryddburken, plussade på med kardemumma och extra ingefära bara.
Gott med en rejäl bit till ett kallt glas mjölk!
En julig efterrätt blev det med smetana blandat med vaniljsocker och syrliga tranbär eller lingon.

MJUK PEPPARKAKA
100 gram smör
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl smetana/gräddfil
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk kryddnejlika mald
2 tsk ingefära
2 tsk malen kardemumma
1 tsk bikarbonat


1. Rör smör & farinsocker fluffigt med elvisp.

2. Tillsätt äggen, ett i taget och rör ned smetana/gräddfil.

3. Blanda samman mjölet med kryddorna och bikarbonaten och vänd ner i smeten.

4. Smörj en ugnsform (1,5 l) och häll i smeten.

5. Grädda ca 40-50 min i 175 grader.



Det blev en bakdag igår, saffransbröd hade jag tänkt mig och när Frida ringde och också var baksugen då blev allt så mycket roligare!
Jag gör en vanlig vetedeg men med lite mera smör och socker och 1 ägg/halvliter, ja och saffran då såklart.

Fyllningen i längder och runda prinsar: Lika mycket smör som mandelmassa, vaniljsocker och några droppar bittermandelolja

Vi ringde hit svärmor som fick ha en "kurs" för oss i klippning av längder och den klarade vi båda två! Det har bara aldrig blivit av att jag gör längder men nu blir det ändring på det.

Prinsarna är ändå lättast, bara att lägga i formar, trycka ner fyllning och efter gräddning pensla med smör och vända i strösocker.


Kommentarer
Postat av: mimmismat

Vilken bakdag, det ser så gott ut.

Ha en fin första advent, Karin.

Värmlandshälsningar Mimmi

2010-11-28 @ 17:46:06
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Karin

Åhh mjuk pepparkaka som är så gott! Det måste jag göra snart :-)

2010-11-28 @ 17:55:34
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com
Postat av: Anita

Jösses vad du är flitig!, var får du all energi från?

2010-11-28 @ 20:40:39
Postat av: Therese

Himmel vad du ha bakat..

Vilka varianter på saffransbrödet, kul!

Allt såg himla gott ut.

Postat av: Helena Ljunggren

Bilden på den mjuka pepparkakan får det att vattnas i munnen på mig :D Mjuk pepparkaka är nästan snäppet godare än vanliga :D

2010-11-29 @ 11:23:43
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Maria

Oj, vad lite du bakat...! =)

Jag bakade också lussisar igår, blev exakt 87 st med fina russinögon på - och vet du vad?! Jag hade kesella och några droppar brännvin i min deg.

Puss o kram, hoppas vi ses snart.

Sväjgan

2010-11-29 @ 15:11:23
Postat av: Kattis

Det var inte ett litet bak som ni gjorde.

Kul att höra om dina saffranslängder det var nämligen första gången som även jag klippte till en längd, men bra blev det.

Ser fram emot ett provsmak /Kram

2010-11-29 @ 15:25:21
Postat av: Kicki

Oj så mycket gott :) Länge sedan jag tittade in här men vilken tur att jag gjorde det nu . Ha en härlig advent!

/ Kicki (fd Huset på backen)

2010-11-29 @ 17:32:06
Postat av: Karin

MIMMI:Tack Mimmi! Det har varit en skön helg!



KARIN:Ja det är gott med en mjukis!



ANITA:Det är mycket "sofftid" också Anita! Jag tänker på dig ska du veta och förstår hur jobbigt det är....kramar



THERESE:Prinsarna är mina favoriter....



HELENA:Perfekt för mig som gillar pepparkakor men hatar att kavla!



MARIA:Aha brännvin i degen det har jag inte hört talas om, spännande! det var väl ingen olyckshändelse bara:))))

Kram till dig!



KATTIS:Nej vi drog på rejält men är man två så går det ju lätt. Det blir så saftigt med längder! Kul att vi kan nu då, kom och smaka/kram



KICKI: Vad kul att du tittar in! Hoppas du haft en mysig helg!

2010-11-29 @ 21:36:30
Postat av: Sara I Malmö

Hej.

Har letat upp min mormors recept på mjuk pepparkaka och såg till min fasa att det var gamla mått enheter på en del ingredienser ;0). Försökte omvandla dess till dagen enheter. Kändes att det inte stod rätt till och gick ut på nätet för att se om jag var rätt på det. Recept efter recept gick jag igenom tills jag såg din bild och jag tänkte. Åh där är den, mormors kaka var så där härligt mörk. Jag läste igenom ditt recept och JA nästan alla måttenheter stämde, mormor var nog lite mesig i kryddningen. 1/2 tsk kanel, 1/4 tsk kryddnejlika, 1/2 tsk malda pomeranskal, 1 tsk ingefära 1/2 tsk kardemumma och 1 tsk bikarbonat. Jag gör en mitt i mellan kryddning då jag inte vet hur pomeranskal smakar.



God jul Sara

2010-11-30 @ 19:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0