Falukorv med pepparrot



Vet ni att jag inte har lagat mat på en hel vecka! Det är länge det och efter all smarrig mat så var jag faktiskt sugen på falukorv och makaroner men när jag ville ha pepparot tillsammans med korven då rök makaronerna och potatisen fick koka istället. 
 
FALUKORV MED PEPPARROT 3-4 port
400 g Falukorv
60 g cantadouost pepparrot
10-12 småtomater
8-10 champinjoner
1 rödlök
en skvätt olja
3 dl grädde
2-3 msk riven pepparrot
1/2 tsk salt
kryddgrönt

1. Skåra korven och smeta osten emellan.

2. Dela lök och svamp och lägg i en ugnsform tillsammans med småtomaterna.

3. Ringla över lite olja och kör formen i 10 minuter i ugnen i 225°.

4. Blanda under tiden pepparroten med grädde och salt.

5. Slå grädden över korven och grönsakerna och låt allt gratineras i ca 10 minuter till.

Jag har haft en hemmakväll som jag heller inte haft på en hel vecka för det har varit fullt upp med födelsedagar och roligheter. En långpromenad fick det bli och pyssel med tomater och blommor (dom som jag inte haft död på). Helgen blir lugn så jag ska ut och leta rödgula trumpetsvampar, läääängtar! Tyckte jag såg ett sumpigt ställe nu i kväll som ska undersökas......


Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Ugnsfalukorv är riktigt gott med pepparrot har jag aldrig provat men tror att det får bli ändring på det. :) Trevlig helg!

2010-09-03 @ 14:58:38
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Karin

Helena: Pepparrot var riktigt gott till korven det!

2010-09-06 @ 20:07:01
Postat av: Anne

när jag var liten och bodde hos mormor i stugan på somrarna brukade hon göra falukorv med pepparrot och jag tyckte det var så gott. Jag tror att det var dill inblandat någonstans också. Hon har ingen aning vad jag pratar om när jag frågar hur hon gjorde så då och då söker jag på falukorv med pepparrot. Detta låter som ett bra alternativ som jag tror jag ska ta och prova!!

2011-08-01 @ 11:37:00
Postat av: Karin

ANNE: Testa du Anna! Jag fick kokt falukorv med pepparrotssås av min mamma när jag var liten, då uppskattade jag det inte men nu gillar jag det!

2011-08-01 @ 21:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0