Blåbärstryfflar med mandel




Jag har inget emot mörker, tända ljus, trangiakök och kortlek meeen jag vill gärna själv bestämma när jag ska pyssla på med det. Nu kom tack och lov strömmen mitt på dagen igår men det är visst många som är utan fortfarande. Nyttigt en kort stund iaf för man är så van att allt bara ska funka och att vattnet bara finns där. Julen har jag kraxat mig igenom och inte orkat umgås så mycket men nu är man på uppgång med ström och allt och hoppas det blir stret i alla stugor snart!

Grundreceptet hittade jag hos En kaka i ugnen men jag ändrade pyttelite.



BLÅBÄRSTRYFFLAR MED MANDEL
1 ½ dl vispgrädde

100 g smör
300 g mörk choklad, ca 50% kakaohalt
1,5 dl blåbär, tinade och avrunna
1 dl mandelspån
1-2 droppar bittermandelolja



1. Tina ev. frysta blåbär och låt dem rinna av på ett hushållspapper så de blir någorlunda "torra".

1. Koka upp grädde och smör i en kastrull och rör så att smöret smälter.


3. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen i bitar i grädden och låt den smälta.


4. Rör sist ner blåbären, mandelspån och bittermandelolja.


6. Häll upp smeten i en skål och låt den stelna i kylen ca 1 tim.


7. Forma tryfflarna till runda kulor eller små toppar och rulla i kakao eller florsocker.

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Låter gott!

2011-12-28 @ 20:05:59
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Ja, utan ström märker man snabbt hur mycket man tar för givet... hur många gånger är man inte på ljusknapparna:)



Ett riktigt Gott Nytt år till dej!

2011-12-31 @ 10:24:38
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0