Bounty x 2




Jag hann precis fota de två sista innan de försvann! Gör de här så sent som möjligt om ni vill att de ska räcka till julafton. Frida gör precis en ny omgång i köket för de här blev grymt goda. Titta in hos "En kaka i ugnen" (googla på det för min länkning funkar inte här hemma) en Sundsvallstjej som har många goda recept och hos henne hittade jag ett nytt Bountyrecept där smeten ska kokas. Mitt gamla finns längst ner här och då vispar du bara ihop smeten och doppar i choklad men det blev allra godast när man kokade!
Tänk att vi skulle städa idag men står fortfarande i köket....knepigt det där.....



BOUNTY

50 g smör

½ dl ljus sirap

½ dl florsocker

2 dl vispgrädde

1 påse kokosflingor (200g)

200 g choklad, mörk eller ljus


1. Blanda allt utom kokos i en tjockbottnad kastrull.

2. Koka tills att smeten tjocknat ca. 10-15 min

3. Rör ner kokosen i smeten.

4. Tryck ut smeten, "packa" den på ett bakplåtspapper i en fyrkantig liten form, jag tog en avlång sockerkaksform och ställ in den i kylen i ca. en timme så den stelnar.

5. Skär dem i lagoma godisbitar

6. Smält chokladen i vattenbad eller i micron.

7. Doppa kokosbitarna i chokladen och låt dem ställna på bakplåtspapper (använd t.ex. en gaffel eller liten tång)

8. Förvara i en burk i kylen eller frys in dem!








BOUNTY utan kokning

1 stort ägg

1 dl socker

2 msk smör

3 dl kokos

1 dl havregryn

1 msk vanilj

200g mörk blockchoklad

1msk olja


1. Vispa ihop ägg,socker och smör och blanda sedan i kokos,havregryn och vaniljsocker.Jag brukar köra på högsta speed med elvispen!

2. Ställ smeten kallt en stund.

3. Kläm sedan små avlånga bollar och ställ dom i frysen/kylen så de blir riktigt kalla.Det blir ca 22 st i storlek som bountybitarna man köper.

4. Doppa dom med två gafflar i smält choklad blandat med olja och låt de kallna på bakplåtspapper.


Kommentarer
Postat av: Lotta - en kaka i ugnen

Vad kul att du gillade dem! Tycker också om dom, har fått stoppa dom längst in i frysen för att låta bli dom. Men snart är det ju julafton som tur är! Kul att du skrev att du hittat dem hos mig också, alltid kul om fler kan hitta till en. Trevlig helg till dig med!

2011-12-18 @ 15:03:38
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se
Postat av: cathrine

Hej !

Det verkar vara goda godisar du bakat! ;))

Ska se om inspiration infinner sig så ska jag testa.

Julkram från Cathrine

2011-12-19 @ 19:03:17
Postat av: Klas2k

Provade den kokta. Har bara tjuvsmakat än så länge, men, mums!

2012-03-18 @ 15:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0