Helenas mandelsnibbar



En till "långpannesmåkaka" som Frida bakat, väldans praktiskt och när de dessutom smakar gott så gör det inget. Vi kom precis hem från ett mysfika hos Frida och Olle och då fick vi smaka på alla hennes kakor och bullar! 


HELENAS MANDELSNIBBAR
i långpannan

200g mandel
150g mörk choklad
4 dl vete
2dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200g smör
1/2-1 msk vatten
50 g choklad till garnering

1. Hacka mandel och choklad, körde mandeln i matberedaren.

2. Blanda vete, strö och vanilj och blanda det med smöret och vattnet till en jämn smet,

3. Rör ned mandeln och chokladen.

4. Tryck ut degen på ett plåtpapper i långpannan och man får jobba lite för degen är hård.

5. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter och skär i bitar innan kakan kallnar.

6. Smält lite choklad och ringla över kakorna.


Tack Helena för receptet och jag hade sån tur för Frida lämnade några kakor till mig också!




Kommentarer
Postat av: Therese

Vad mycket gott ni gjort och citron sillen hördes ju inte så tokig! Bountyn skulle jag också vilja testa men man kan ju inte ha allt, gott såg det ut i alla fall. Vill passa på att önska dig en god jul min vän! Kram på dig!

2011-12-23 @ 08:42:37
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0