Macarones som blev mandelbiskvier



Det blir aldrig som man tänkt sig, de här kakorna skulle bli dubbla och sammankletade med smörkräm men så bidde det inte. De blev höga som hus så inte ens jag som gapar stort tyckte det blev särskilt trevliga att äta. ( Spritsar du ut smeten så blir de plattare men jag har lyckats drulla bort en del av spritsen ) Då fick det bli små biskvier istället som blev doppade i choklad. Man kan hålla sig för skratt innan alla 60 kakorna är doppade men det går ju att halvera receptet.

MACARONES 30st eller MANDELBISKVIER 60 st
125 g skållad, skalad sötmandel
4 dl florsocker
1 1/4 dl äggvita, ca 3-4 äggvitor
1/2 dl strösocker
ev 1 krm röd karamellfärg

Smörkräm:
200 g smör
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägggulor
1-2 msk kakao

Recept från arla.se

Om du gör biskvier så smält: 250 g choklad och 3 msk olja och doppa de riktigt kalla kakorna i.

1. Mixa mandeln fint i en mixer eller mal den i en mandelkvarn och blanda florsocker och mandel.

2. Vispa äggvitorna med en elvisp och tippa i sockret och vispa till en ganska fast marängsmet, ca 2 min.

3. Blanda med de torra ingredienserna till en jämn smet.

4. Spritsa eller klicka ut ca 60 kakor stora som 5-kronor på plåtar med bakplåtspapper.

5.  Låt kakorna vila minst 30 min, det gör att kakorna inte spricker i ugnen.

6.  Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min i 125° och låt kakorna kallna.

7. Vispa ihop alla ingredienserna till smörkrämen så det blir en fluffig kräm.

8. Bred krämen toppigt på kakorna och doppa dom i smält choklad om du gör biskvier.

9. Bred krämen och lägg ihop kakorna 2 och 2 om du gör macroner.







Kommentarer
Postat av: Katarina

Hursom, så blev de väldigt fina!

2011-12-10 @ 05:08:54
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Katri

...och goda!!

2011-12-10 @ 08:16:22
Postat av: Lisa

Kreativt! Jag tycker att dom blev jättefina :)

2011-12-14 @ 17:37:09
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0