Älgbiffar med pesto och grönsakspytt




Jag har testat att få en italiensk smak på biffarna och det var ju inte så svårt. Det är inte så att jag inte gillar den vilda smaken för den älskar jag men ibland är det gott med omväxling bara. Pytten som jag gjorde passar perfekt att blanda med kokt pasta om du är pastasugen!

PESTOBIFFAR 4-5 port
5 hg köttfärs
1 äggula
1 dl grädde
3-4 msk pesto, helst röd
1 knapp tsk salt
nymalen vitpeppar
smör till stekning

1. Blanda ihop allt och smaka av med kryddor.

2. Rulla till bollar och sedan biffar som du bryner i rejält med smör.

3. Lägg biffarna i en ugnsform och låt dom gå klart där några minuter.

4. Späd i formen på slutet med buljong /vatten+tärning som blir sås sedan.

PESTOSÅS
2 dl buljong från biffarna
1 dl grädde eller creme fraiche
2-3 msk pesto
maizena+vatten till redning

1. Koka ihop buljong, grädde och pesto.

2. Smaka av och red såsen en gnutta.



GRÖNSAKSPYTT
2 morötter
1 palsternacka
1 liten zucchini
2 stjälkar selleri
1 klyfta vitlök
smör/olja till stekning
salt, peppar, torkad basilika

1. Skär grönsakerna i småbitar.

2. Börja att fräsa moroten några minuter och tippa sedan i det övriga.

3. Höj temperaturen mot slutet så pytten får lite färg.

4. Smaka av med kryddor.


Nu ska jag och stavarna ta en sväng innan det är dags för Mästerkocken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0