Blomkålssoppa med linser och curry

Dagens middag började dåligt men den tog sig på slutspurten! För en gångs skull så följde jag (nästan) ett recept och det var säkert inget fel på det men det jag fick till var en soppa som såg vidrigt ut och jag säger inte vad det såg ut som eftersom det här är en matblogg. Fram åkte stavmixern och soppan blev slät och fin men tjock som ett mos så jag fick späda och späda och späda och krydda på hej och hå. 4 portioner förvandlades till minst 8 men med knaperstekt bacon och smörstekta krutonger så kändes soppan helt rätt!

 

BLOMKÅLSSOPPA MED LINSER OCH CURRY 6-8 port
1 blomkålshuvud
1 stor lök
1 solovitlök eller 2-3 klyftor
1 hackad chili
2 dl gröna linser
3 msk tomatpuré
1-2 msk curry
2 tsk gurkmeja
1/2 msk korianderfrön
1/2 msk spiskummin
saften av 1/2 -1 citron
1,5 l mustig buljong
3 dl grädde/creme fraiche, gärna lite av varje
3-4 msk olja
salt och peppar

Tillbehör:
Brödkrutonger: Stek bitar av formbröd i mycket smör och krydda med salt och ev någon örtkrydda.

Knaperstekt bacon i bitar

1. Mortla ihop alla kryddorna och fräs de försiktigt i rejält med olja.

2. Dela alla grönsakerna och låt de + linserna fräsa med i grytan.

3. Låt tomatpuré åka med och späd sedan med buljongen.

4. Soppan ska nu puttra sakta tills linser och blomkål är mjuka.

5. Mixa soppan slät och tippa i creme fraiche och grädde.

6. Koka upp soppan och smaka av med mera kryddor och citronsaft.

7. Låt var och en toppa soppan med krispiga krutonger och bacon.


Nu är det soffan och Let´s dance som gäller.
Jag önskar en trevlig helg till er alla och hoppas att vi får en solig dag i morgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0