Stuvad vitkål med isterband, yummie!



Tycker ni att det blivit mycket vitkål här hos mig? Helt rätt men nu tog stora "huvet" slut och blev en av mina klara favoriter, stuvad.... mmmm så gott att jag inte ens vill ha potatis till. Något salt måste det vara, stekt fläsk, bacon, kassler eller som idag isterband som jag förresten sällan köper. Ingen tjock stabbig stuvning vill ja ha utan hellre lite tunn då kan man också äta så mycket mer:)) Mumsiga isterband köpte jag från Nyhlén&Hugosson som var perfekt syrliga och rökta.

STUVAD VITKÅL 3-4 port
3-4 hg vitkål
3 dl mjölk
1 dl av kokspad
1 dl grädde
ca 2 msk maizena
1 dl riven stark ost
riven muskotnöt
salt, nymalen vitpeppar
ev. persilja

1. Dela vitkålen i bitar och koka den mjuk i saltat vatten.

2. Slå av allt vatten utom 1 dl (jag låter kålen koka utan lock så det blir konc. kokspad)

3. Tippa i allvätska blandadt med mjölet och låt det puttra ihop sig.

4. Smaka av med kryddor, ost och ev. något grönt.


Men nu knackar det på dörren och där står Stockholmssvägerskan Maria så nu trycker jag på publiceraknappen och säger hej svejs för ikväll!
Trackback
RSS 2.0