Gratäng med rödbetor, morot och getost



Några av köksskåpen har chockats idag med städning, ojojoj vad man samlar på sig och stökar till. Nu kan man öppna några skåp utan att ta skydd innan! Jag har glömt att berätta om en ny matsite, MATMOLNET som Mat-Niklas står bakom. Jag har också glömt att lägga ut flera recept där hm......det är ju det där med minnet. Läste på nätet hur fantastiskt bra det är med grönt te för minnet och då blev jag halvdarrig....jag dricker redan grönt te varje dag som en kamel!

Den här matbilden ser inget vidare ut (det gjorde det inte i verkligheten heller, mannen tog enbart kött och pommes till en början) men dagens påhitt blev jättegott, en rosa gratäng! Egentligen skulle jag bara rosta grönsakerna men fick ett ryck när jag såg all grädde i kylskåpet och tippade över en 3:a.

GRATÄNG MED RÖDBETOR, MOROT OCH CHEVRÈ 2-3 port
300g rödbetor
200g morötter
3 dl grädde
150 g chevré
2 msk olivolja (gärna med citronsmak)
timjan torkad eller färsk
salt

1. Skala rotsakerna och skär dom i småbitar.

2. Lägg i en ugnsform, jag tog en teflonpajform.

3. Ringla över olja, salt och timjan.

4. Kör allt i ugnen 200° tills grönsakerna är mjuka men har tuggmotstånd.

5. Tippa över grädden och getosten i bitar med kanter och allt .

6. Kör gratängen några minuter tills grädden kokat ihop, osten smält och allt är krämigt.



Vad konstigt det känns med en jobbardag imorgon och sedan helg igen.
Nu ska jag ta en mycket försenad morgonpromenad!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag passar på att säga hej när jag ändå är här och vill samtidigt tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se.

Där kan du se mina tavlor, foton, modekollage m.m. Dessutom kan du just nu delta i min senaste tävling.

Lycka till och ha en trevlig kväll!

2011-01-08 @ 19:08:58
URL: http://wordsbyme.se
Postat av: Hanna

Jag tycker att matbilden såg jättehärlig ut! :) God fortsättning Karin, hoppas att du har haft det härligt i jul och nyår. Det här med minnet känner jag igen... ;)

2011-01-08 @ 20:43:07
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anonym

Den gratängen såg så frestande ut så den har jag bjudit på till middag idag.

Tack för tipset!

Nu blev jag av med rödbetorna som legat i kylen sen före jul!

Ruth

2011-01-08 @ 22:24:43
Postat av: Karin

HANNA:Jag ska titta in till dig!



HANNA:Tack, allt har varit bara fint här bara för få lediga dagar!



RUTH:Men vad kul! Jag hade också några rödbetor som jag inte ville slänga. Hoppas att du haft ett skönt lov och är laddad för jobb på måndag.

Kram Karin

2011-01-08 @ 23:04:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0