Rökt älghjärta med pepparrotscreme




Vi fick ett rökt älghjärta i jul av Fridas pojkvän och gissa om det var gott då? Förbjudet gott ska ni veta. Vi åt det på surdegsknäcke och toppade med creme fraiche blandat med riven pepparrot och en gnutta salt. Nu har man ju inte kylen full av rökta hjärtan men pepparrotscreme passar till alla typer av rökt kött. Det blev ett lättsamt förtugg i soffan, serverat på en bräda där var och en bryter till sin egen macka. Utmärkt när det är hockey och man omöjligt kan äta tre rätter på en paus!

Kommentarer
Postat av: Karin W.

Jag fick ett älghjärta (orökt) av en jägare i höstas. Det åkte in i frysen eftersom jag inte visste vad jag skulle göra med det. Har funderat på att mala ner det tillsammans med lever och försöka få till någon sorts "leverbiffar".



Men bland all bråte, någonstans i garaget, ska det finnas en gammal röklåda och rökspån. Det vore kanske dags att leta fram den och försöka sig på att röka hjärtat. Kan den lådan fungera för det ändamålet, månntro?

2011-01-10 @ 23:49:57
URL: http://favoritrecept.blogspot.com
Postat av: Therese

Min mamma brukar göra i ordning älghjärtat i ugnen typ som tjälknöl tror jag och det blir såå himla gott.

Finns alltid med på julbordet..Rökt är dock bäst.!

Mvh

Postat av: Karin

KarinW: Men vad spännande att röka! Jag har aldrig gjort det själv men det bästa är väl att lägga hjärtat i saltlag först.Kolla Therese tips i nästa kommentar. Hör gärna av dig om du lagar till hjärtat!



Therese: Aha vad fiffigt!

2011-01-11 @ 22:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0