Marinerad kycklingfilé till buffé



Jag har varit hemma från jobbet idag med halsont och skallebang och mest legat under filten. Surt känns det för i morgon är det Kulturnatt i Ånge med en massa bra musik och roligheter..... men men det får bli soffan här hemma för mig. Det här inlägget var skrivet och klart så jag behövde bara trycka på publiceraknappen! Det finns många marinadrecept på nätet men såhär gjorde jag till min mammas födelsedag.

MARINERAD KYCKLINGFILÈ
2 kg kycklingfilé
favoritkrydda, grillkrydda, örtmix, jag har en Jamaican Jerk
salt, peppar
smör till stekning

Marinad:
1,5-2 dl buljong från ugnsformen
1 citron, saft och skal
1 dl hackad persilja
2 klyftor riven vitlök

1. Krydda köttet rejält, bryn det och lägg i en ugnsform.

2. Koka ur stekpannan med en skvimp vatten och häll i ugnsformen.

3. Kör filéérna i ugnen på 150° till en temp på 70-72°, ca 20 minuter.

4. Sila buljongen och låt den och kycklingen kallna.

5. Blanda marinaden och lägg den i en stor påse tillsammans med kycklingen.

6. Låt den ligga tills det är dags att servera den, skär i tunna skivor och häll över marinad och ev mera persilja.
   Förresten det blir kanske ändå godare om du skivar upp köttet direkt och lägger i marinaden?

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Kanon med recept på marinas, det behöver jag, idag blir det tyvärr färdig marinad på påse, måste ta och börja göra egen

2011-05-26 @ 21:33:17
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Usch, det låter inge´ vidare med halsont:( Hoppas att det snart går över. Vila mycket där under filten och njut av en mysig film. Krya på dej! Kramen.

2011-05-26 @ 22:07:56
URL: http://mindag-k.blogspot.com
Postat av: Karin

Låter riktigt smarrigt! :-)

2011-05-28 @ 17:07:35
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0