Dillkött, en av mina favoriter



Det är ju lite svårt att få kokkött att se gott ut men alla vet väl att om köttet fått koka sakta med lite grönsaker och kryddor tills det är mjukt och lossnar från benen så smakar det ljuvligt. Jag kokade en bog av rådjur och delade köttet på hälften (inte mycket mat på en lillskånk) och gjorde en dillsås. Den andra hälften hamnade i frysen med buljongen på och blir nog pepparrotskött framöver eller kanske köttsoppa.
Det var riktigt nära att jag fick ett rådjur på huven idag, himlans rädd blir man!


DILLKÖTT 2-3 port
250 g kokt "rensat" kött, vilt eller nöt
Såsen:
2-3 msk smör
3 msk mjöl
2,5 dl mjölk
2,5 dl buljong från koket
1 msk ättika (24%)
2 msk socker
3 msk hackad dill
salt och peppar


1. Smält smör och rör ned mjölet slätt och späd som vanligt med lite vätska i taget.

2. Smaka av såsen med ättika, socker, dill och kryddor.

3. Smaka , smaka, smaka tills såsen är så sötsur som du vill ha den, rejält syrlig tycker jag!

4. Rör ned köttet i såsen eller servera den vid sidan om.




Kommentarer
Postat av: Kerstin

Oj oj så gott med dillkött. Men som sagt- har aldrig smakat rådjur men det ser ju gott ut.



Tack för din kommentar-det till och med rimmade :=))



Ha en riktigt skön helg!



Kram

2011-11-03 @ 22:24:16
URL: http://mindag-k.blogspot.com
Postat av: Emma

Lillskånk, haha! Men ja, de är inte så stora oftast.

Jag har faktiskt aldrig ätit dillkött...en klassiker som gått mig förbi, men en dag så!

2011-11-06 @ 16:32:02
URL: http://newbiecooking.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0